Okul öncesi öğretmenlerinin problem davranışlara ilişkin görüşleri ile çocukların problem davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HATİCE KÜBRA AKITÜRK

Danışman: Pınar Bağçeli Kahraman

Özet:

Bu araştırmada, okul öncesi eğitime devam etmekte olan 54-66 aylık çocukların sınıfta gösterdikleri problem davranışları ile öğretmenlerinin problem davranışlara ilişkin görüşlerinin cinsiyet, okul öncesi eğitim alma durumu, sosyo-ekonomik düzey açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli ile yapılmıştır. Çalışma grubu uygun örnekleme yöntemi ile belirlenen Eskişehir İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı okullarda görev yapmakta olan 58 okul öncesi öğretmeni ve onların sınıflarında bulunan ve rastgele örnekleme ile seçilen 234 okul öncesi dönem çocuklarından belirlenmiştir. Araştırma verilerini toplamak için araştırmacı tarafından oluşturulan "Kişisel Bilgi Formu", Yumuş (2013) tarafından geliştirilen "Okul Öncesi Öğretmenlerin 36-72 ay Aralığındaki Çocukların Davranış Problemleriyle İlgili Görüşleri" anketi ve Kenneth W. Merrell tarafından 1994 yılında geliştirilen, Okyay (2008) tarafından geçerlilik güvenirlik çalışması yapılıp Türkçe çevirisi yapılan "Problem Davranış Ölçeği" uygulanmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, okul öncesi öğretmenlerinin çocukların problem davranışlarla ilgili görüşleri anketinden yüksek puanlar aldıkları görülmüştür. Öğretmenlerin kıdemlerine, yaşlarına, çocukların cinsiyetine, önceden eğitim alma durumuna göre ve çocuğun sosyo-ekonomik durumuna göre öğretmenlerin davranış problemlerini tanımlaması, değerlendirmesi, davranış yönetimi ve sınıf yönetimi görüşlerinin anlamlı farklılaşmadığı görülmüştür. Çocukların problem davranışları gösterme durumları ise cinsiyet değişkenine göre anlamlı farklılık gösterirken, önceden okul öncesi eğitimi alma durumu ve sosyo-ekonomik duruma göre farklılık göstermediği belirlenmiştir. Öğretmenlerin problem davranışlarla ilgili görüşleri ile çocukların problem davranışları gösterme durumları arasındaki ilişkinin korelasyon analizi ile incelenmesi sonucunda, anlamlı bir ilişki çıkmamıştır.