Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2015
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: EYÜP KILIÇ
Danışman: Elif Erzan Topçu
Özet:Bu tez çalışmasında, bir binek araç yakıt tankındaki çalkalanma olayı standart bir giriş değeri için farklı tasarım şekillerine, yakıt doluluk oranlarına ve tank doğrusal hareket yönlerine göre teorik ve deneysel çalışmalarla incelenmiştir. Teorik çalışmalar hesaplamalı akışkan dinamiği (HAD) yöntemi kullanılarak, deneysel çalışmalar ise yakıt tankının üretimini yapan firmada bulunan çalkalanma test düzeneğinin uygun şekilde düzenlenmesiyle, prototip yakıt tankları kullanılarak yapılmıştır. Tez çalışmasında öncelikle literatür araştırması yapılmış ve bu incelenen eserler arasından çalışmamızdaki gibi yatay salınım yapan prizmatik bir tank sistemi seçilerek bu çalışmanın analiz sonuçları ile karşılaştırmalı bir doğrulama çalışması yapılmıştır. Daha sonra yakıt tankı üzerindeki çalışmalara devam edilmiştir. Tank sistemi yapısal olarak perdeli/ şamandırasız, perdesiz/şamandıralı ve perdeli/şamandıralı tasarım koşullarında incelenmiştir. Yakıt tankı, tank çalkalanma dayanımı standartlarındaki çalışma koşulları da dikkate alınarak %50-70 doluluk oranlarında çalkalanmaya maruz bırakılmıştır. Tankın enine ve boyuna çalkalanma durumları da dikkate alınarak teorik ve deneysel çalışmalar yapılmıştır. Ayrıca mevcut tank hacminde dikdörtgen prizma şeklinde bir tank tasarlanarak, farklı perde yapılarının çalkalanma hareketi üzerindeki etkileri incelenmiştir. Yapılan çalışmada perde yapısının ve kısmı olarak tank şamandıra elemanının da tank çalkalanma hareketinde oluşan basınç değişimi üzerinde basınç değişimini düzenleyici yönde etkilerinin olduğu görülmüştür.