Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ESRA YILDIZ
Danışman: Şehnaz Baltacı
Özet:
Teknolojik
bağımlılığın bir çeşidi olan ve akıllı telefondan yoksun kalma korkusu olarak
tanımlanan nomofobinin, cep telefonu kullanımının yaygınlaşmasıyla birlikte küçük
yaştaki bireylerde de kendisini göstereceği düşünülmektedir. Bu çalışmanın
amacı ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin akıllı cep telefonları ile
iletişimlerinin kesilmesi durumunda yaşayacakları panik halinin (Nomofobi)
düzeylerini tespit etmektir. Öğrencilerin tespit edilen Nomofobi düzeyleri LGS
(Liseye Geçiş Sınavı) puanları ile karşılaştırılarak Ortaokul 8. sınıf
öğrencilerinin akıllı telefon ile iletişimlerinin kesilmesi durumundaki panik
düzeylerinin akademik başarılarına etkisini araştırılmıştır. Bu etkiler ve LGS puanları
cinsiyet, ebeveyn tutumu, ebeveyn eğitim durumu, ebeveyn ile birlikte yaşam
durumu, akıllı telefon kullanım amacı, günlük akıllı telefon kontrol etme
sıklığı, yanında şarj cihaz taşıyıp-taşımama, akıllı telefonun çoğunlukla
kullanıldığı alanlar ve uyumadan önce akıllı telefonu yanında
bulundurup-bulundurmama değişkenleri açısından incelenmiştir. Bu amaçla çalışmada
ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır.
Araştırmanın
çalışma evrenini 2019-2020 eğitim öğretim yılında Bursa ili Nilüfer ilçesinde
öğrenim gören 8. Sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Bu öğrencilere Kişisel bilgi
formu ve Nomofobi ölçeği uygulanmıştır.
Araştırmada elde
edilen veriler SPSS (Statistical Package for Social Sciences) for Windows 21,0
programı kullanılarak analiz edilmiş ve araştırmanın örneklemi parametrik
testler için gerekli koşulları sağlamadığı için istatistik değerlendirmelerde
nonparametrik testler kullanılmıştır. Nomofobi ölçeğinden alınan puanlar ile
LGS puanları arasındaki ilişki Spearman Rho korelasyonu; demografik değişkenlere
göre karşılaştırmalarında ise Mann Whitney U ve Kruskal Wallis H testleri kullanılmıştır.
Araştırmanın
sonuçlarına göre; ortaokul öğrencilerinde nomofobinin cinsiyet, akıllı telefon
kullanım amacı, akıllı telefonun çoğunlukla kullanıldığı alanlar, yanında şarj
cihaz taşıyıp-taşımama durumu, uyumadan önce akıllı telefonu yanında
bulundurup-bulundurmama durumuna göre farklılaştığı görülürken; ebeveyn tutumu,
ebeveyn eğitim durumu, günlük akıllı telefon kontrol etme sıklığına göre
farklılaşmadığı ortaya çıkmıştır. Ebeveyn ile birlikte yaşam durumu örneklem
yetersizliğinden analiz dışında bırakılırken öğrencilerin orta düzeyde
nomofobiye sahip oldukları ve nomofobi alt faktör puanlarının LGS puanlarına
göre farklılaştığı tespit edilmiştir. Araştırma bulguları alan yazındaki
sonuçlar doğrultusunda yorumlanarak bu uygulamaya ve ileriki araştırmalara
yönelik öneriler oluşturulmuştur.