Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bahçeşehir Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SİNEM MERKİT DEMİR
Danışman: Selahattin Turan
Özet:
Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin tarih öğretiminde tarihsel
film ve dizilerin kullanımına yönelik görüşlerini incelenmektir. Bu araştırma
kapsamında, film etkinliği düzenlenen ve geleneksel tarih öğretimi ile
müfredata uygun ders yapılan iki sınıfın başarı düzeyleri karşılaştırılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubu yedinci sınıf öğrencilerden oluşturmaktadır.
Araştırmanın uygulaması 2020-2021 eğitim-öğretim yılında İstanbul’da bulunan
resmi ve özel ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören ve iki ayrı sınıfta
öğrenim gören ortaokul kolayda örnekleme yöntemi ile seçilen öğrencilerinden
oluşmaktadır. Araştırmaya katılan 30 öğrenci bulunmaktadır. 7. Sınıf
öğrencileri olan katılımcılar geleneksel öğretim ve film gösterimleriyle
öğretim yöntemi olmak üzere iki gruba ayrılmıştır. Film gösterimlerinin
etkisini incelemek için araştırmacı tarafından beş haftalık bir sürede
müfredatta yer alan konunun öğretimi gerçekleştirilmiştir. Yöntemlerin
etkililiğinin değerlendirilmesi amacıyla öğrencilere ön test ve son test
yapılarak konuya ilişkin başarı düzeyleri karşılaştırılmıştır. Başarı testine
ek olarak her iki gruptaki öğrencilerin tarih dersine ilişkin görüşleri içerik
analizi uygulanarak değerlendirilmiştir. Araştırmada, başarı testinden elde
edilen puanlarla nicel; öğrencileri görüşleriyle nitel analizlerin yapıldığı
karma model uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen en önemli sonuçlar arasında,
film gösterimleri sonrasında tarih dersi başarı sınavlarında anlamlı yükseliş
saptanmıştır. İçerik analizine ilişkin önemli bulgu ise öğrencilerin film
gösterimlerinin konulara göre ilerleyebileceği, filmlerin konuların
anlaşılmasında ve pekişmesinde önemli bir yeri olduğu görülmüştür. Öğrenci
görüşleri hem film etkinliği düzenlenen hem de geleneksel tarih öğretimi ile
dersin anlatıldığı öğrencilerden alınmış ve görüşlerin her iki grupta benzerlik
gösterdiği anlaşılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular ilgili alanyazınla birlikte
değerlendirilmiş ve uygulamacılar ve ileride yapılacak çalışmalara yönelik
önerilerde bulunulmuştur.