TARİH EĞİTİMİNDE TARİHSEL FİLM VE DİZİLERİN KULLANIMINA YÖNELİK 7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bahçeşehir Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SİNEM MERKİT DEMİR

Danışman: Selahattin Turan

Özet:

Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin tarih öğretiminde tarihsel film ve dizilerin kullanımına yönelik görüşlerini incelenmektir. Bu araştırma kapsamında, film etkinliği düzenlenen ve geleneksel tarih öğretimi ile müfredata uygun ders yapılan iki sınıfın başarı düzeyleri karşılaştırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu yedinci sınıf öğrencilerden oluşturmaktadır. Araştırmanın uygulaması 2020-2021 eğitim-öğretim yılında İstanbul’da bulunan resmi ve özel ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören ve iki ayrı sınıfta öğrenim gören ortaokul kolayda örnekleme yöntemi ile seçilen öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırmaya katılan 30 öğrenci bulunmaktadır. 7. Sınıf öğrencileri olan katılımcılar geleneksel öğretim ve film gösterimleriyle öğretim yöntemi olmak üzere iki gruba ayrılmıştır. Film gösterimlerinin etkisini incelemek için araştırmacı tarafından beş haftalık bir sürede müfredatta yer alan konunun öğretimi gerçekleştirilmiştir. Yöntemlerin etkililiğinin değerlendirilmesi amacıyla öğrencilere ön test ve son test yapılarak konuya ilişkin başarı düzeyleri karşılaştırılmıştır. Başarı testine ek olarak her iki gruptaki öğrencilerin tarih dersine ilişkin görüşleri içerik analizi uygulanarak değerlendirilmiştir. Araştırmada, başarı testinden elde edilen puanlarla nicel; öğrencileri görüşleriyle nitel analizlerin yapıldığı karma model uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen en önemli sonuçlar arasında, film gösterimleri sonrasında tarih dersi başarı sınavlarında anlamlı yükseliş saptanmıştır. İçerik analizine ilişkin önemli bulgu ise öğrencilerin film gösterimlerinin konulara göre ilerleyebileceği, filmlerin konuların anlaşılmasında ve pekişmesinde önemli bir yeri olduğu görülmüştür. Öğrenci görüşleri hem film etkinliği düzenlenen hem de geleneksel tarih öğretimi ile dersin anlatıldığı öğrencilerden alınmış ve görüşlerin her iki grupta benzerlik gösterdiği anlaşılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular ilgili alanyazınla birlikte değerlendirilmiş ve uygulamacılar ve ileride yapılacak çalışmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur.