Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, MİMARLIK FAKÜLTESİ, MİMARLIK, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2018
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: DILARA RZAZADE
Danışman: Sibel Polat
Özet:
Gelişen teknolojinin yaşamımızın her alanında yarattığı değişim, pek çok sektörün
kendini yeniden sorgulamasına neden olurken, zamanın gereksinimlerine uyum sağlama
çabalarını da beraberinde getirmektedir. Değişime uyum çabaları teknolojik
yeniliklerden faydalanmanın yanında mekânsal/sosyal adaptasyonu da gerekli
kılmaktadır. Bu çerçevede yükseköğretim kurumları teknolojinin en yoğun olarak
kullanıldığı mekânlar olarak karşımıza çıkmaktadır. Bilgi teknolojilerinin gelişmesiyle
birlikte pek çok meslek alanında olduğu gibi teknoloji odaklı mimarlık eğitiminde de
Bilgisayar Destekli Tasarım (BDT)/Bilgisayar Destekli Üretim (BDÜ) öne çıkmaktadır
ve eğitim-öğretim planları da bu doğrultuda güncellenmektedir. Tez kapsamında
teknolojiyle birlikte sürekli değişen ve gelişen teknoloji odaklı mimarlık eğitiminde
ihtiyaç duyulan mekânsal gereksinimler ve yenilikçi tasarım yaklaşımları araştırılmıştır.
Çalışmanın kuramsal kısmında yöntem olarak literatür araştırması kullanılmış, mimarlık
eğitiminin ve mekânlarının 1980’lerden günümüze gelişim süreci özetlendikten sonra,
mimarlık okullarındaki mekânsal gereksinimler ve standartlar sistematize edilmiş,
yurtdışındaki 7 teknoloji odaklı mimarlık okulunun planları üzerinden tasarım
yaklaşımları ve mekânsal kurguları analiz edilmiştir. Ayrıca teknolojik yenilikler
açısından mimarlık eğitim mekânlarının mevcut durumunu ve mekânsal beklentileri
tespit etmek için Türkiye’den 7 şehirdeki 16 üniversitenin Mimarlık Bölümlerinde
görev yapan ve sayısal tasarım alanında çalışmaları olan 27 öğretim elemanı ile
derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Çalışmanın sonucunda, teknolojik yenilikler
doğrultusunda mimarlık eğitimindeki mekânsal gereksinimlerin ve öne çıkan tasarım
yaklaşımlarının neler olduğu tespit edilmiş, Türkiye’de gelecekte
tasarlanacak/dönüştürülecek mimarlık eğitim mekânları için öneriler geliştirilmiştir.
Mimarlık eğitiminde esnek, bilgisayar destekli tasarımın ve üretimin birlikte
gerçekleştirilebileceği, yüksek katlı ve geniş mekânlara ihtiyaç duyulduğu, bunun bilgi
paylaşımını, birebir ve işbirlikçi çalışmayı, tasarım ve sunum tekniklerini kolaylaştırdığı
görülmüştür. Bu tür mekânların ve yenilikçi tasarım yaklaşımlarının eğitim alan
öğrencilerin hem eğitim hayatlarında, hem de gelecekteki meslek hayatlarında iyi bir
araştırmacı ve tasarımcı olabilmelerinde faydalı olacağı düşünülmektedir.