Teknolojik yeniliklerin mimarlık eğitimindeki mekansal gereksinimlere etkisi üzerine bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, MİMARLIK FAKÜLTESİ, MİMARLIK, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DILARA RZAZADE

Danışman: Sibel Polat

Özet:

Gelişen teknolojinin yaşamımızın her alanında yarattığı değişim, pek çok sektörün

kendini yeniden sorgulamasına neden olurken, zamanın gereksinimlerine uyum sağlama

çabalarını da beraberinde getirmektedir. Değişime uyum çabaları teknolojik

yeniliklerden faydalanmanın yanında mekânsal/sosyal adaptasyonu da gerekli

kılmaktadır. Bu çerçevede yükseköğretim kurumları teknolojinin en yoğun olarak

kullanıldığı mekânlar olarak karşımıza çıkmaktadır. Bilgi teknolojilerinin gelişmesiyle

birlikte pek çok meslek alanında olduğu gibi teknoloji odaklı mimarlık eğitiminde de

Bilgisayar Destekli Tasarım (BDT)/Bilgisayar Destekli Üretim (BDÜ) öne çıkmaktadır

ve eğitim-öğretim planları da bu doğrultuda güncellenmektedir. Tez kapsamında

teknolojiyle birlikte sürekli değişen ve gelişen teknoloji odaklı mimarlık eğitiminde

ihtiyaç duyulan mekânsal gereksinimler ve yenilikçi tasarım yaklaşımları araştırılmıştır.

Çalışmanın kuramsal kısmında yöntem olarak literatür araştırması kullanılmış, mimarlık

eğitiminin ve mekânlarının 1980’lerden günümüze gelişim süreci özetlendikten sonra,

mimarlık okullarındaki mekânsal gereksinimler ve standartlar sistematize edilmiş,

yurtdışındaki 7 teknoloji odaklı mimarlık okulunun planları üzerinden tasarım

yaklaşımları ve mekânsal kurguları analiz edilmiştir. Ayrıca teknolojik yenilikler

açısından mimarlık eğitim mekânlarının mevcut durumunu ve mekânsal beklentileri

tespit etmek için Türkiye’den 7 şehirdeki 16 üniversitenin Mimarlık Bölümlerinde

görev yapan ve sayısal tasarım alanında çalışmaları olan 27 öğretim elemanı ile

derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Çalışmanın sonucunda, teknolojik yenilikler

doğrultusunda mimarlık eğitimindeki mekânsal gereksinimlerin ve öne çıkan tasarım

yaklaşımlarının neler olduğu tespit edilmiş, Türkiye’de gelecekte

tasarlanacak/dönüştürülecek mimarlık eğitim mekânları için öneriler geliştirilmiştir.

Mimarlık eğitiminde esnek, bilgisayar destekli tasarımın ve üretimin birlikte

gerçekleştirilebileceği, yüksek katlı ve geniş mekânlara ihtiyaç duyulduğu, bunun bilgi

paylaşımını, birebir ve işbirlikçi çalışmayı, tasarım ve sunum tekniklerini kolaylaştırdığı

görülmüştür. Bu tür mekânların ve yenilikçi tasarım yaklaşımlarının eğitim alan

öğrencilerin hem eğitim hayatlarında, hem de gelecekteki meslek hayatlarında iyi bir

araştırmacı ve tasarımcı olabilmelerinde faydalı olacağı düşünülmektedir.