Perceptions regarding English language teaching profession: A comparative study of teachers, prospective teachers, and parents


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Leyla Deniz Ertaşoğlu

Danışman: ESİM GÜRSOY

Özet:

İngilizce öğretmenleri, öğrencilerin dil öğrenme sürecinde şüphesiz çok önemli bir rol oynamaktadır. Bu noktada öğretmenlerin kendilerini mesleki anlamda nasıl algıladıkları ve veliler tarafından nasıl algılandığı eğitimin verimliliği açısından önem teşkil etmektedir. Çünkü bu algılar dil eğitimini kolaylaştırıcı veya engelleyici araçlar olabilir. Toplumun İngilizce öğretmenliğini nasıl algıladığı öğretmenlerin motivasyonları, kendilerini işe adamaları, mesleklerini nasıl yaptıkları, öğrenci kazanımları gibi birçok açıdan öğretmenler üzerinde etkilidir. Bu anlamda ulusal ve uluslararası alanda algılara dair çalışmalar bulunmakla birlikte karşılaştırmalı bir analize rastlanmamıştır. Tüm bunları göz önüne alarak mevcut çalışmayla Bursa'daki 123 İngilizce öğretmeni, 71 İngilizce öğretmen adayı ve 129 veliyle karşılaştırmalı bir çalışma yürütmek adına algılarını ölçmek üzere geliştirilen Likert-tipli ve açık uçlu sorular içeren1 ölçek ve 2 anket üzerinden dijital ortamda kartopu örneklerimi uygulanıp nitel ve nicel verilere ulaşarak karma yöntem araştırma yöntemi dahilinde analizler yapılmıştır. Gönüllü katılıma dayalı çalışma verileri Temmuz-Ekim 2018 tarihleri arasında toplanmış olup, veriler SPSS ve içerik analizleri ile çözümlenmiştir. Analizler göstermektedir ki İngilizce öğretmenleri ve öğretmen adayları mesleki statüleri anlamında olumlu algılara sahip olmalarına rağmen çalışma şartları büyük bir çoğunluğunu mutsuz etmektedir. Neredeyse öğretmenlerin yarısı İngilizce öğretmeni olmayı toplumsal fayda sağlama amacıyla seçmiş olup kariyer tercihlerinden memnun görünmektedirler. Ancak mesleklerinin değerinin azalması neticesiyle hak ettikleri değeri görmediklerini düşünmektedirler.