Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Serap Canbay
Danışman: HANDAN ASUDE BAŞAL
Özet:Bu araştırmanın amacı, farklı sosyoekonomik ve eğitim düzeyindeki annelerin ve babaların duygusal zekâları ile okul öncesi dönem çocuklarının duygusal zekâ düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın örneklemini, Bursa’da Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı, okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 90 çocuk, onların anne ve babaları olmak üzere toplam 270 kişi oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan anne ve babalara, Bar-On (1997) tarafından geliştirilen ve Türkçe’ye uyarlaması Mumcuoğlu (2002) tarafından yapılan Bar-On Duygusal Zekâ Ölçeği, çocuklara ise Sullivan Çocuklar İçin Duygusal Zekâ Ölçeği (S-ÇDZÖ) uygulanmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler SPSS 20 paket programı aracılığı ile analiz edilmiştir. Normal dağılım göstermeyen verilerin analizinde Kruskal Wallis Testi (KWH) ve Mann- Whitney U Testi kullanılmıştır. Normal dağılımdan göstermeyen değişkenler arasındaki ilişkiler incelenirken Spearman’s Korelasyon Katsayısından yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, annelerin ve babaların duygusal zekâ düzeyleri ile çocukların duygusal zekâ düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Annelere uygulanan duygusal zekâ ölçeği alt boyutlarında, annelerin çalışma durumuna, annenin eğitim durumuna göre bazı farklılıklar görülmekte, ailenin sosyoekonomik durumuna göre ise anlamlı bir fark görülmemektedir. Babalara uygulanan duygusal zekâ ölçeği alt boyutlarında, babanın eğitim vii durumuna ve ailenin sosyoekonomik durumuna göre bazı farklılıklar görülmektedir. Çocuğa uygulan duygusal zekâ ölçeği alt boyutlarında, çocuğun cinsiyetine göre farklılığın görüldüğü, ailenin sosyoekonomik durumuna, annenin çalışma durumuna, annenin ve babanın eğitim durumuna göre farklılaşmadığı tespit edilmiştir.