Egzoz gazı resirkülasyonunun (EGR) motor performansı üzerindeki etkilerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYLİN TOK

Danışman: MEHMET İHSAN KARAMANGİL

Özet:

Motorlardan yayılan azotoksit emisyonlarını azaltma yöntemlerinden birisi de EGR (Egzoz Gazı Resirkülasyonu)' dir. Azotoksit emisyonlarının insan sağlığı ve çevre açısından ciddi zararları olduğu bilinmektedir. Kandaki hemoglobin ile birleşerek akciğer dokusuna zarar vermesi, atmosferdeki su buharı ile birleşerek toprağa ve bitkilere zarar veren asit yağmurlarına sebep olması örnek olarak verilebilir. Ayıca fotokimyasal sis oluşumunu da etkilemektedir.Bu çalışmada, Common Rail yakıt püskürtme sistemine sahip, 1,3 lt' lik bir dizel motorunda farklı oranlarda EGR kullanımının (% 10, 15, 20, 25, 30) motor performansı ve egzoz emisyonları üzerindeki etkisi üç aşamalı olarak incelenmiştir. İlk aşama olarak egzoz gazları motorun emme hattına kontrollü bir şekilde geri gönderilmiştir. Artan EGR yüzdesi ile birlikte azot oksit emisyonları ve motor gücü azalırken, özgül yakıt tüketimi, duman yoğunluğu, CO ve HC emisyonlarının arttığı görülmüştür.İkinci aşamada deneyler aynı şartlar altında motora dizel oksidasyon katalisti ilavesi ile tekrarlanmıştır. Bu durumda HC, CO ve azot oksit emisyonlarında iyileşme gözlenmiştir. Katalist ve EGR etkisi ile azot oksit emisyonlarında ortalama % 91,6 oranında iyileşme görülmüştür.Son aşamada ise deneyler aynı şartlar altında değişik oranlardaki (% 20, % 50, % 100) soya yağı metil esteri ile tekrar edilmiştir. Sonuç olarak soya yağı metil esterinin CO ve HC emisyonlarını azaltırken, azot oksit emisyonlarını arttırdığı görülmüştür. EGR' nin soya yağı metil esteri ve karışımları üzerindeki etkisi ise dizel yakıtı ile benzerlik göstermiştir.