Özel markalı ürünler ve tüketici tercihleri Bursa perakende sektöründe bir uygulama


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ertan Çakır

Danışman: NALAN ÖLMEZOĞULLARI

Özet:

Perakendeciler son dönemde ulusal üreticilerin markalarıyla rekabet etmek için önemli bir araca sahipler. Bu araç perakendecilerin kendi kuruluşlarında sattıkları özel markalı ürünlerdir. Bu markalar tüketicilere satın alma sürecinde düşük fiyatlı ürün alternatifi sunmaktadır. Bu kapsamda, ilgili gelişim tüketici ve perakendeci açısından olmak üzere, iki açıdan incelenmiştir. Birinci bölümde, marka ve marka yönetimi sürecine ilişkin tanımlamalar yapılmış, ikinci bölümde özel markalara ilişkin açıklamalarda bulunulmuştur. Son bölümde ise Bursa şehrindeki 180 tüketici üzerinde bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın amacı tüketicilerin özel markalı ürünlere yönelik tercih unsurlarının, market markalı ürünlere yönelik olan tutumları üzerindeki etkisini incelemektir. Veriler yüz yüze anket yardımıyla elde edilmiştir.Tercih unsurlarına öncelikle faktör analizi uygulanmış, dört faktörün uygun olduğuna karar verilmiştir. Bunlar: indirim odaklılık, sadakat odaklılık, fiyat/kalite odaklılık, fiyat/değer odaklılıktır. Çalışmanın amacını gerçekleştirmek için regresyon analizi gerçekleştirilmiştir.Yapılan analiz neticesinde indirim odaklılık faktörünün market markalarına yönelik tutum üzerinde istatistiki olarak anlamlı şekilde etkide bulunduğu saptanmıştır.