Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2005
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SALİH AYBEY
Danışman: MEHMET EMİN AY
Özet:Din Eğitimi Bilimi genç bir bilim dalı olduğu için, din eğitimi alanında ülkemizde yapılan araştırmaların yeni yeni giderek arttığı görülmektedir. Ancak yaz kursları üzerinde yapılan müstakil çalışmalar son derece azdır. Bu nedenle, bu araştırmada, din eğitimi alanındaki çalışma ve gelişmelere katkıda bulunmak üzere yaz kurslarındaki eğitim ve öğretimin bugünkü durumunu, öğrenci ve din görevlilerinin problemlerini ve bu problemler ile ilgili düşünceleri tespit edilmeye çalışılmıştır. Ayrıca son yıllarda yaygınlaşan yaz kurslarındaki eğitim ve öğretimin nasıl daha yararlı hale getirilebileceği hususunda öneriler de sunulmuştur. Bu amaç çerçevesinde, araştırmamızda yaz kurslarındaki eğitim ve öğretim detaylı bir şekilde incelenmeye çalışılmıştır. Bu amacı gerçekleştirebilmek için, konu ile ilgili değişik kaynaklardan faydalanılarak anket soruları hazırlanmıştır. İki bölüm olarak düzenlenen anket formu, Türkiye’de öğrenim gören yaz kursu öğrencileri ile bu kurslarda ders veren din görevlilerini temsilen, Muğla il sınırları içerisinde yaz kursu gören 309 öğrenci ve 104 din görevlisine tesadüfî örneklem yoluyla uygulanmıştır. Uygulanan anket aracılığıyla deneklerden alınan ham veriler, bilgisayar ortamında değerlendirilmiş, beklenen değerlerle gözlenen değerler arasındaki anlamlılık ilişkisi sınanmıştır. Yapılan istatistiksel analizler sonucunda varsayımların pek çoğunun oldukça yüksek bir düzeyde desteklendiği tespit edilmiştir. Öte yandan araştırmanın teorik kısmında, geniş bir literatür taraması yapılarak bu çalışma hazırlanmıştır. Bu çerçevede öncelikle ilköğretim çağındaki öğrencilerin gelişim dönemleri ve bu dönemlerin özellikleri alt bölümlere ayrılarak geniş şekilde araştırılmış, asıl konu ise, bu dönemlerin özellikleriyle ilişkilendirilerek değerlendirilmiştir. Yaz kurslarına katılan din görevlileri ile öğrencilerin görüşlerini yansıtan bu çalışma, öğrencilerin yetiştirilebilmesi, bu alandaki eğitim ve öğretimin iyileştirilmesi yolunda atılacak adımların ve yapılacak çalışmaların hedefine ulaşmasına yardım edeceği kanaatindeyiz.