Otomotivde kullanılan alüminyum esaslı saclarda geri yaylanma tahmin doğruluğunun arttırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TANER KARAGÖZ

Danışman: ALİ BAYRAM

Özet:

Bu çalışmada; alüminyum saclarda geri yaylanma değişkenlerinin incelenmesi, malzeme ve simülasyon parametrelerinin iyileştirilmesi ve geri yaylanma tahmin doğruluğunu arttıracak yöntemlerin geliştirilmesi üzerinde durulmuştur. Geri yaylanmanın alüminyum saclar üzerinde olan etkisini incelemek için otomotiv sektöründe sık kullanılan AA6016, AA5182 ve AA5754 malzemeleri seçilmiştir. Alüminyum saclarda geri yaylanma konusunda yapılan literatür araştırmasında Yoshida-Uemori modelinin iyi sonuçlar verebileceği öngörülerek çalışmanın temeli Y-U modeli üzerine kurulmuştur. Yapılan çalışmalarda Y-U modelinin malzeme parametrelerini belirlemek için farklı hadde yönlerinde çekme testi, pekleşme etkisini görebilmek için çevrimli çekme basma testi (cyclic test) ve çevrimli 3 nokta eğme bükme testi gerçekleştirilmiştir. Deneylerden elde edilen veriler ile Yoshida-Uemori model parametreleri elde edilmiştir. Autoform ve Ls-Dyna kullanılarak Barlat 89 ve Yoshida-Uemori modelleri ile kurulan simülasyonlar deneysel datalar ile çakıştırılarak geri yaylanma tahmin doğrulukları incelenmiştir. Çalışmalar sonucunda yapılan değerlendirmelerde Yoshida-Uemori modelinin alüminyum saclarda geri yaylanma davranışını daha doğru tahmin ettiği görülmüştür. Y-U modeli kullanılarak yapılan simülasyonlarda geri yaylanma tahmini konusunda belirgin bir iyileşme gerçekleşmiştir. Bu çalışma; Türkiye Cumhuriyeti Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı SANTEZ Programı tarafından 0953.STZ.2015 kodu ile desteklenmiştir. Tasarım, imalat ve denemeler proje ortağı olan Coşkunöz Kalıp Makina A.Ş 'de gerçekleştirilmiştir