Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2013
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ARMAĞAN ALTINIŞIK
Danışman: HABİB UMUR
Özet:Bu çalışmada FIAT Linea aracın 1:5 ve 1:10 ölçekli modelleri üzerindeki aeorodinamik analizleri Uludağ Üniversitesi rüzgar tünelinde (UURT) ve Ankara Rüzgar Tünelinde (ART) gerçekleştirilmiştir. Araç modelinde alt kısımı hareketsiz olup (tekerlekler sbt), hava alıkları da kapalıdır. İki tüneldeki farklı türbülans ve blokaj oranlarının aerodinamik etkisi değerlendirilmiştir. Modeller üzerinde hız profilleri, (basınç katsayısı) dağılımları ve (sürükleme katsayısı) değerleri farklı yanal rüzgar açılarında değerlendirilmiştir. Statik basınçlar modeller üzerinde :1 mm çapında açılan delikler üzerinden simetri ekseni boyunca ve yanal olarak açılan üç adet kesit üzerinden alınmıştır. değerleri 1:5 ölçekli model için = 10 derece yanal rüzgar açısına kadar ve 1:10 ölçekli model için de ye kadar ölçülmüştür. Mevcut hava tünellerinde genel olarak araç modelleri türbülans seviyeleri %1 civarında test edilirken gerçek hayatta otoban üzerinde seyahat eden araçların %5-10 türbülans şiddetine maruz kaldıkları bilinmektedir. Bu çalışmada testler türbülans şiddeti seviyesi UURT’ de %7 ve ART’ de %0.5 seviyelerinde gerçekleştirilerek gerçek duruma çok yakın analizler gerçekleştirilmiş ve elde edilen sonuçlar kıyaslanmıştır. Sayısal CFD analizleri FIAT’ ın da standard kodu olan StarCCM+ ile gerçekleştirilmiş ve türbülans modeli olarak Düzeltilmiş(Realizible) K- two-layer kullanılmıştır. Deneysel UURT ve ART sonuçları, elde edilen CFD sonuçlarıyla da kıyaslanmıştır. 1:10 ölçekli model ile birbirini yakın takip eden iki araç aerodinamik analizleri gerçekleştirilmiş ve ön ve arkadaki aracın ⁄ 0, 0.5, 1.0 pozisyonlarında ve etkileşimleri analiz edilmiştir.