Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2004
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Murat Reis
Danışman: YAŞAR PALA
Özet:Bu çalışmada harici yakıt tanklarındaki sıvı davranışının aracın firen dinamiği üzerine etkisi incelenmiştir. Çalkantı olarak adlandırılan akışkanın bulunduğu hacim içerisindeki serbest hareketi özellikle yüksek ivmelerin ve büyük kütlelerin söz konusu olduğu uygulamalarda araç üzerinde ciddi dinamik yükler oluşturmaktadır. Bu dinamik yükler aracın dinamik davranışını etkilemektedir. Aracın dinamik davranışındaki tepki ise akışkanın hareketini etkilemektedir. Bu çalışmada akışkan kargo taşıyan aracın fren performansı bu etkileşim dahilinde ve sabit sürtünme katsayılı yol kabulü altında farklı doluluk oranlan için MSC.Dytran programı yardımı ile yapılan simülasyonlarla ve analitik sarkaç yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Farklı doluluk oranlarında akışkan hareketinin araç dinamiğine etkisi karşılaştınlmıştır. Ayrıca sarkaç yönteminin kullanılabilirliği tartışılmıştır. Karşılaştırma sonucu %50 doluluk oranın altında akışkan davranışının araç dinamiğine etkisinin yüksek doluluk oranına göre daha fazla olduğu sarkaç yönteminin ise araç ivmesinin yerçekimi ivmesinin yaklaşık yansı değerindeki ivme değerleri ve %50 'nin altındaki doluluk oranlannda kullanışlı olduğu tespit edilmiştir.