İl izleme araştırması verilerine göre beşinci sınıf matematik dersindeki eksik öğrenilmiş kazanımların irdelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MUHAMMED SACİD AKBULUT

Danışman: Rıdvan Ezentaş

Özet:

Eğitim yaşantılarında öğrencilerin başarılarını tespit etmek, eksik oldukları yerleri ortaya çıkarmak, etkin bir şekilde öğretim yöntemlerini kullanmak, öğretim programının eksik ve güçlü taraflarını belirlemek amacıyla ölçme ve değerlendirme yapılması gerektiğinden, öğrenme sürecini öne çıkaracak şekilde, öğrenci gelişimini izleme yoluyla değerlendirmenin gerçekleştirilmesi istenmektedir. Bu araştırma ile il izleme araştırması verilerine göre beşinci sınıf matematik dersindeki eksik öğrenilmiş kazanımların irdelenmesi amaçlanmıştır. Bu ana amaç doğrultusunda Bursa İl Milli Eğitim Müdürlüğünün Ölçme Değerlendirme Merkezinden 2017 yılı il izleme araştırma sınavı sonuçları alınmış ve verilere göre beşinci sınıf matematik dersindeki eksik öğrenilmiş kazanımlar irdelenmiştir.vi Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni ile yürütülen bu araştırmanın çalışma grubu, Bursa İli Osmangazi, Orhaneli ve Yıldırım ilçelerinde bulunan MEB'e bağlı ortaokullarda öğrenim gören 12 öğrenci ve bu okullarda görev yapan 4 matematik öğretmeninden oluşturmaktadır. Araştırmanın nitel verilerini elde etmeye yönelik görüşme formu yarı yapılandırılmış taslak olarak hazırlanmıştır. Görüşme soruları da literatürde program değerlendirmede yanıt aranacak sorulara yönelik ölçütler dikkate alınarak belirlenmiştir. Araştırmacının katılımcılarla yüz yüze, okul ortamında ve sohbet havasında gerçekleştirdiği görüşmeler ses kayıt cihazıyla, katılımcıların onayı alınarak kaydedilmiştir. Görüşmelerden sonra kaydedilen veriler, bilgisayar ortamında metne dönüştürülmüştür. Araştırmada görüşmelerden elde edilen verilerin çözümünde nitel veri analizi yöntemlerinden içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, öğrencilerin neyi bilip bilmediğini farkında olmadığı, il izleme sınavının önemini farkında olsalar da eksik öğrenmeyi gidermek için gerekli motivasyona sahip olmadıkları, öğrenciler soruları tekrar çözdükleri ifade etse de eksik öğrenmenin giderilmesi için gerekli ev ödevi-çalışması yapmadığı, sınavda yanlış yaptıkları soruları doğru yaptıklarını sanacak kadar sınav raporuna ilgisiz oldukları, öğrencilerin kazanıma ulaşıp ulaşmadığının tespitinde eksikliler olduğu, il izleme sınavının rapor kısmında bulunan eksik öğrenmelerin giderilmesi için yapılması gereken ödevlendirmegörevlendirmenin eksik olduğu, öğretmenlerin eksik öğrenmenin giderilmesinde müdahale etkisi olmasına rağmen giderilmesi için gereken önemin verilmediği-verilemediği, okul yazılılarında yazılı kâğıtlarının öğrenciye gösterilip eksik öğrenmenin giderilmesi için gerekli çalışmaların yeterli olmadığı tespit edilmiştir.