Okul öncesi dönemde duygu koçluğunun sınıf yönetimine ve çocukların istenmeyen davranışlarına etkilerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MERVE NEVRUZOĞLU

Danışman: Nalan Kuru

Özet:

Araştırmada okul öncesi sınıfında öğretmenin duygu koçluğu yaklaşımı kullanılmasının sınıf yönetiminde kullandığı yöntemlere, tercih ettiği disiplin modeline ve çocukların istenmeyen davranışlarına etkilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Bursa ilinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı resmi bir anaokulunda görev yapmakta olan ve amaçlı örnekleme yolu ile seçilmiş gönüllü 2 öğretmen ve öğretmenlerin sınıflarında bulunan 48-60 ay aralığındaki toplam 42 çocuk oluşturmaktadır. Veri toplama araçları olarak araştırmacı tarafından hazırlanmış "Öğretmen Kişisel Bilgi Formu", çocuklarda istenmeyen davranış durumlarını içeren senaryo örneklerinin de yer aldığı yarı yapılandırılmış "Görüşme Formu" ve öğretmenlerin sınıf yönetiminde istenmeyen davranışlara karşı tercih ettikleri disiplin modellerini anlamak adına araştırmacı tarafından geliştirilen "Sınıf Yönetiminde Tercih Edilen Disiplin Modellerini Belirleme Formu" kullanılmıştır. Bunun yanında öğretmenlerin ve çocukların sınıf içi davranışlarını derinlemesine inceleyebilmek adına "Gözlem" tekniği ile veri toplanmış ve notlar alınmıştır. Öğretmenler duygu koçluğu temelli eğitim almadan önceki ilk 2 hafta içinde ön görüşme ve gözlemler yapılmıştır. Eğitim sonrasındaki sekiz hafta boyunca "Çevrimiçi Görüşmeler" ile öğretmenlere mentörlük desteği sağlanmış ve sürece yönelik notlar tutulmuştur. İki haftalık aranın ardından son görüşme ve gözlemlerin yapıldığı çalışma toplam 14 hafta sürmüştür. Verilerin çözümlenmesinde hem içerik analizi hem de betimsel analizden faydalanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre okul öncesi sınıflarında duygu koçluğu yaklaşımını kullanmanın; çocukların istenmeyen davranışlarını azalttığı, öğretmenlerin çocukların duygularını reddetme davranışlarını azaltarak duygu farkındalığını artırdığı ve sınıf yönetimi becerileri ile tercih ettikleri disiplin modeline karşı olumlu etkileri olduğu görülmüştür. Bunun yanında verilen mentörlük desteğinin yaklaşımın uygulanmasını kolaylaştırdığı ve etkisini artırdığı düşünülmektedir.