Hız tümseklerinin araç ve sürücüler/yolcular üzerindeki etkilerinin araştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Mohammad Mahdi Hossainy

Danışman: TURAN ARSLAN

Özet:

Trafik sakinleştirme için en fazla tercih edilen yöntemlerin başında hız tümsekleri uygulaması gelmektedir. Dolayısıyla hız tümseği uygulamalarının mevcut standartlara uyumluğu, belirlenen hız azaltma hedeflerine ulaştırıp ulaşmadığı ve araç/yolcu üzerindeki etkilerinin belirlenmesi gibi hususların araştırması önem kazanmaktadır. Bu çalışmada uygulanan hız tümseklerinin standartlara uygunluğu ve araç/yolcu üzerindeki yarattığı titreşimin etkileri konfor açısından değerlendirmesi amaçlanmaktadır. Çalışma kapsamında Bursa Nilüfer Bölgesinde bulunan Uludağ Üniversitesi içerisinde son yıllarda yaygın olarak kullanılan hız tümsekleri örnek alınarak, bunların Türkiye standardında (TS 6283) uygunluğunu kontrol edilmiş ve bu tümseklerin araçlar ve sürücüler/yolcular üzerindeki etkileri konfor bakımından değerlendirilmektedir. Bu çalışma üç aşamadan oluşmaktadır. Simülasyon yöntemi ile arazideki uygulanan tümseklerin modellerini oluşturularak değişik hızda meydana gelen titreşimlerin düşey ivmeler cinsinden elde edilerek sürücü/yolcu açısından konfor seviyelerini teorik olarak belirlenmesi (ISO 2631-1 standardına göre) çalışmanın ilk aşamasında yer almaktadır. İkinci aşamasında ise arazideki gözlemlenen araçların tespit edilen geçiş hızlarına göre sürücü/yolcu hissettikleri öznel (sübjektif) konfor seviyelerinin belirlenmesini içermektedir. İlk aşamada kurulan model ile arazi gözlemlerinde tespit edilen hızlara göre belirlenmiş ivmeler vasıtasıyla elde edilen konfor seviyelerin değerleriyle ikinci aşamada gözleme dayalı olarak anket yoluyla tespit edilmiş öznel konfor değerleri arasındaki ilişkinin istatistiksel olarak değerlendirmesi çalışmanın son aşamasını oluşturmaktadır. Bulunan bulgular doğrultusunda trafik sakinleştirme ulaşmada uygulanan hız tümseklerinin ne kadar etkin oldukları değerlendirmeler ve önerilen sunulmuştur.