Binek araç koltuk kızak bağlantı braketinin tasarımı ve ürün testlerinin gerçekleştirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ömer Osman Deveci

Danışman: ALİ DURMUŞ

Özet:

Otomotiv üreticilerinin mevcut pazar paylarını korumak ve yeni pazarlara girebilmek amacıyla tasarladığı araçlardaki emisyon değerlerini düşürmeye yönelik çalışmalar yapması gerekmektedir. Emisyon değerinin azaltılmasında önemli etkenlerden biri aracın ağırlığıdır. Bu tez kapsamında, M1 sınıfı binek araçlarda ön koltuklarda kullanılan kızak mekanizmasında ağırlık azaltma yöntemleri üzerine çalışılmıştır. ECE R14 ve ECE R17 regülasyon testlerinden geçen ve sonlu elemanlar modeli ile doğrulanmış bir ön koltukta, mevcut kızak bağlantı braketi yerine yekpare bir braket tasarımı geliştirilmiştir. Malzemesi çift fazlı çelik (DP) olacak şekilde belirlenmiş ve geometrisine topografya optimizasyonu yapılmıştır. Çıkan modelin üretim unsurları göz önünde bulundurularak tasarımı güncellenmiş ve nihai haline getirilmiştir. Regülasyon şartlarına göre sonlu eleman analizleri gerçekleştirilmiştir. Ardından çarpışma testlerinin de olduğu fiziksel testlerle tasarım doğrulanmıştır. Testlerin sonuçları sonlu elemanların sonuçlarına oldukça yakındır. Çalışma sonucu geliştirilen parçada %20 ağırlık azaltılmıştır.