İlköğretim okullarındaki yabancı dil (İngilizce) öğretmenlerinin öğretim yöntem ve tekniklerini kullanma konusundaki yeterlilikleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2004

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: M. Çağla Uygun

Danışman: SEDAT YÜKSEL

Özet:

Araştırmada, ilköğretim okullarındaki yabancı dil (ingilizce) öğretmenlerinin öğretim yöntem ve tekniklerini kullanma konusundaki yeterliliklerinin tespit edilmesi amaçlanmış, bu amaca ulaşmak üzere İngilizce öğretmenlerinin kullandıkları etkinlikler tespit edilmiştir. Araştırmanın evrenini, Bursa şehir merkezindeki 94 ilköğretim okulunda görev yapan 250 İngilizce öğretmem oluşturmaktadır. Araştırmada evrenin tamamına ulaşıldığı için örnekleri alınmamıştır. Bu araştırma kapsamında, İngilizce öğretmenleri için araştırmacı tarafından geliştirilen anket formu kullanılmıştır. İngilizce öğretmenlerinin kullandıkları öğretim etkinliklerinin kıdem dereceleri ve mezun oldukları fakülte türlerine göre incelenmesinde, Kruskal Wallis, cinsiyetlerine göre incelenmesinde Mann- Whitney U testleri kullanılmıştır. Öğretmenlerin görüşlerinin kıdem ve mezun oldukları fakültelere göre farklılık göstermesi durumunda, farklılığın hangi gruptan kaynaklandığım belirlemek için de Mann- Whitney U testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; 1. İlköğretim okullarında görev yapan İngilizce öğretmenleri arasında mezun oldukları fakültelere, kıdem derecelerine ve cinsiyetlerine göre öğretim etkinliklerini kullanma sıklıkları bakımından farklılıklar bulunmuştur. 2. Eğitim Fakültelerinden mezun olan İngilizce öğretmenlerinin, Fen Edebiyat ve diğer fakültelerden mezun olan İngilizce öğretmenlerine göre daha çeşitli öğretim etkinliklerini kullandıkları ve bunları daha etkili bir biçimde kullandıkları ortaya çıkmıştır. 3. Bayan İngilizce öğretmenlerinin, erkek İngilizce öğretmenlerine göre daha çok öğretim etkinliğine yer verdiği tespit edilmiştir. 4. Kıdem dereceleri (1-10) yıl arasında olan İngilizce öğretmenlerinin, daha tecrübeli İngilizce öğretmenlerine göre daha çeşitli öğretim etkinlikleri kullandıkları ortaya çıkmıştır. Araştırma sonucunda ortaya çıkan sonuçlara dayalı olarak araştırmacı tarafından ortaya konulan önerilere yer verilmektedir.