Müzik öğretmeni adaylarının kamu personeli seçme sınavıyla ilgili kaygıları üzerine bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FATİH AYDEMİR

Danışman: HATİCE ONURAY EĞİLMEZ

Özet:

Bu araştırmada, Eğitim Fakülteleri Güzel Sanatlar Eğitimi Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalında (ABD) son sınıfta okuyan müzik öğretmeni adaylarının Kamu Personeli Seçme Sınavına yönelik kaygı durumlarının bazı değişkenler açısından incelenerek değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini Türkiye'deki üniversitelerin tüm Eğitim Fakülteleri Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dallarında okuyan 4. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklem grubunu ise Türkiye'deki 7 coğrafi bölgeden seçilen ikişer üniversite arasından anketlere dönüş yapan 10 üniversitede 2014-2015 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören 305 son sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada tarama modeli çerçevesinde betimsel yöntem kullanılmıştır. Konuyla ilgili literatür taraması yapılmış, veriler araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi anketi ile Karaçanta (2009) tarafından hazırlanan KPSS kaygı ölçeği aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 22.0 ve Microsoft Office Excel 2010 paket programı kullanılarak,betimsel istatistik işlemlerinin yanı sıra, ilişkisiz grup t testi, tek yönlü varyans analizi, Pearson korelasyon katsayısı analizleri yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda kız adaylar erkek adaylara göre "Kendinizi Nasıl Gördüğünüz İle İlgili Endişeler" alt boyutunda daha yüksek, özel bir kurumda çalışanların ise "Genel Kaygı" alt boyutunda daha düşük kaygıya sahip oldukları görülmüştür. Mezuniyetten sonra özel bir kurumda çalışmayı planlayan adayların "Gelecekle İlgili Endişeler" ve "Kendinizi Nasıl Gördüğünüz İle İlgili Endişeler" alt boyutunda böyle bir planı olmayan adaylara göre daha yüksek kaygıya sahip oldukları,yüksek lisans yapmayı planlayan adayların "Genel Kaygı" alt boyutunda planlamayan adaylara göre kaygılarının daha düşük olduğu sonucuna varılmıştır.Adaylar arasından ailesi ile kalanların tüm alt boyutlarda kaygı durumları daha yüksek çıkarken yaş değişkenine göre bakıldığında 25-28 yaş aralığında olan adaylar 17-20 yaş aralığında olanlara göre "Genel Kaygı" alt boyutunda daha yüksek kaygıya sahip oldukları gözlenmiştir. Mezun olunan lise türüne göre bakıldığında AGSL mezunları "Genel Kaygı" alt boyutunda diğer lise mezunlarına göre daha yüksek kaygıya sahipken GANO değişkeni açısından bir farklılığa rastlanmamıştır. Kamu Personeli Seçme Sınavının müzik öğretmeni adayları üzerinde yarattığı kaygıyı ortaya koyan araştırma, bu konuda yapılmış ilk çalışmalardan olması açısından önemli görülmektedir.