Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2010
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MEHMET ÖZGÜN KORUKÇU
Danışman: MUHSİN KILIÇ
Özet:Günümüzde, insanların büyük bir çoğunluğu, ulaşım aracı olarak otomobilleri kullanmaktadır. Otomobil teknolojilerinin gelişmesi ile birlikte, insanlar, otomobillerde, daha konforlu bir iç ortam istemeye başlamışlardır. Otomobil kabininde iç ortam koşullarının, sürüş konforu ve güvenliğini etkilediği bilinmektedir. Otomobil klimaları, kabin iç ortam koşullarını, gerek ısıl konfor, gerekse iç hava kalitesi bakımından etkilemektedir.Otomobil klimalarındaki, farklı hız düzeyi ve menfez seçimleri, kabin iç ortamında değişik hava hız ile sıcaklık dağılımlarına neden olmaktadır. Kabin iç ortam koşulları, farklı hava hız ve sıcaklık dağılımında değişmektedir.Otomobil klimasının, iç ortam koşullarına olan etkisini, doğal iklim koşullarında deneysel anlamda inceleyen çalışmalar sınırlıdır. Bu çalışmada ise, gerçek iklim koşulları altında, farklı klima ve ısıtıcı modları için deneyler gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, kabin katı yüzey ve insan deri sıcaklıkları termografik yöntem kullanılarak ölçülmüştür. Kızıl ötesi kamera kullanılarak yapılan ölçümlerde, ısıtma ve soğutma süreçleri için, kabin katı yüzey ve insan deri sıcaklıklarının anlık sıcaklık dağılımları belirlenmiştir.Termografik yöntem kullanımının yanı sıra, ısıtıcının, kabin içerisindeki CO2 düzeyi, iç ortam sıcaklık ve bağıl nem değerlerine olan etkileri istatistiksel olarak incelenerek, SPSS 15 paket programı yardımıyla ANOVA ve MANOVA analizleri yapılmıştır. Değişik hava hız düzeyleri ve menfez seçiminin kabin iç ortam koşullarına olan etkileri incelenmiştir.Bu çalışmadan elde edilen sonuçların, otomobillerde ısıl konfor konusunda gerçekleştirilen sayısal hesaplamalı akışkanlar dinamiği ve kişi ile çevresi arasındaki termofiziksel etkileşimleri inceleyen matematiksel modellerin geliştirilmesine yardımcı olacağı düşünülmektedir.