Fren performansının arttırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2002

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Rukiye Güner

Danışman: NURETTİN YAVUZ

Özet:

Taşıt üzerinde bulunan fren sistemlerinin güven, konfor ve ekonomik kriterler doğrultusunda optimum şekilde tasarlanması gerekmektedir. Bu çalışmada ön tekerlekler diskli, arka tekerlekler kampanalı çapraz bağlı hidrolik bir fren sisteminin limitör valfı ve kuvvetlendirici desteği ile taşıt frenleme performansı incelenmiştir. Fren sistemini oluşturan tüm elemanlar grubunun dinamik denklemleri elde edilmiş ve bunların taşıtın durma mesafesi, hızı ve ivmesi üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Dinamik denklemlerin çözümünde sayısal bir integrasyon metodu olan Newmark metodu kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlar taşıt termal analizi için gerekli dinamik değişkenleri sağlamış ve disk ile kampana sıcaklık analizleri yapılmıştır. Teorik sonuçlar deneysel sonuçlar ile karşılaştırılmış ve birbirine çok yakın değerlere sahip oldukları görülmüştür. Frenleme sistemi üzerinde performans arttırıcı çalışmalar yapılmıştır. Geliştirilen model ile taşıt üzerinde test yapılmasına gerek kalmadan fren sistemi parametrelerinin frenleme üzerindeki etkileri çok kısa sürede ve ek maliyet getirmeden gerçek sonuçlara çok yakın olarak elde edilmiştir.