Müzik Eğitiminin Hafif Düzey Zihinsel Engelli Öğrencilerin Sosyalleşme Düzeylerine Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Serap Sakarkaya

Danışman: Hatice Onuray Eğilmez

Özet:

     Müziğin insan üzerindeki olumlu etkisi yapılan araştırmalarda kanıtlanmıştır. Eski çağlardan beri tedavi aracı olarak kullanılan müzik, çeşitli problem davranışlar sergileyen zihinsel engelli bireylerin sosyalleşme sürecinde de faydalı bir eğitim aracı olarak görülmektedir. Grupla yapılan müzik etkinlikleri aracılığıyla bireyler birbirleriyle iletişim kurmakta, ilgi duydukları müziksel etkinliklere katılım sağlamakta, beğeni durumlarını çeşitli şekillerde belli etmekte, performans sergileme yoluyla başarma duygusunu yaşayabilmektedirler.

     Müzik eğitiminin zihinsel engelli öğrencilerin sosyalleşme sürecinde etkili bir yöntem olabileceği hipotezinin geçerliliğini sınamak amacıyla Bursa ilindeki bir özel eğitim okulunda öğrenim gören, 21’i deney, 13’ü kontrol grubunda değerlendirilen 34 öğrenci örnekleme alınmıştır. Deney grubuna 10 hafta süre ile planlı müzik eğitimi verilmiş, kontrol grubu ise herhangi bir müzik etkinliğine dâhil edilmemiştir. Gruplara öntest ve sontest olarak, Yukay Yüksel’in (2009) Türkçeye uyarlamış olduğu, Merrell’in (1993) Okul Sosyal Davranışlar Ölçeği uygulanmıştır.

     Çalışmanın sonucunda, uygulanan müzik eğitiminin hafif düzeydeki zihinsel engelli öğrencilerin sosyal yeterlilik düzeylerinde değişiklik oluşturmadığı ancak olumsuz sosyal davranışlarının azalmasında etkili olduğu bulgusuna ulaşılmıştır.