İlköğretim 2. ve 3. sınıf öğrencilerinin problem çözme stratejilerini kullanabilme düzeyleri üzerine bir çalışma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2002

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NAGİHAN DÖNMEZ

Danışman: MURAT ALTUN

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Genelde eğitimin, özelde matematik öğretiminin konusu olan problem çözme öğretimi ana sınıfından itibaren başlamalı ve her sınıf seviyesinde verilmeli; öğrenciler rutin ve rutin olmayan problemlerle karşılaştırılmalıdır. Bu çalışma ilköğretim 2. ve 3. sınıf düzeyindeki öğrencilerin problem çözme stratejilerini öğrenebilmesi ile ilgilidir. Çalışma rutin olmayan problemlerin ve problem çözme stratejilerinin öğrenilebilme düzeyini ortaya koymak ve böylece geleceğin etkin problem çözücülerini yetiştirmeye katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. Çalışma 2001-2002 Eğitim ve Öğretim yılının 2. döneminde İzmit ili, Gebze ilçesi, Danca köyüne bağlı Servet Yalçın İlköğretim Okulu'nda 2. ve 3. sınıf öğrencileri ile deneysel olarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın başında sınıf seviyelerine göre beş problem çözme stratejisi ve bu stratejilerle ilgili yapılacak olan öğretimde kullanılmak üzere uygun sorular seçilmiş ve toplam 16 saatlik öğretim yapılmış, 2. ve 3. sınıf öğrencilerinin bu stratejileri öğrenilebilme düzeyi ve stratejilerin öğrenilmesindeki zorluk dereceleri saptanmaya çalışılmıştır. Elde edilen veriler SPSS paket programında mevcut t testi yardımıyla analiz edilmiş ve her bir strateji ile ilgili basan yüzdeleri alınmıştır. Bu araştırma sonucunda 2. ve 3. sınıf öğrencilerinin az da olsa informal düzeyde problem çözme stratejilerini öğrenebildiği, 16 saatlik öğretimin problem çözme stratejilerini kullanmada olumlu yönde anlamlı bir artış yarattığı görülmektedir. iiiBu çalışma sonucunda rutin olmayan problemlerin ve problem çözme stratejilerinin İlköğretim Programı'na alınması, ders kitaplarının buna göre yenilenmesi ve materyal geliştirilmesi, konuyla ilgili öğretmenlere hizmet içi eğitim verilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.