Teolojik din eğitimi yaklaşımı: Johannes Hofinger örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, İLAHİYAT FAKÜLTESİ, FELSEFE VE DİN BİLİMLERİ BÖL., Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HATİCE ASAROĞLU

Danışman: Turgay Gündüz

Özet:

Akademik bir çalışma alanı olarak din eğitimi biliminin mevcut disiplinler arasında nerede yer alması gerektiği hususu günümüzde hâlâ tartışılan konular arasındadır. Bu konudaki tartışmaların özü, din eğitimini temellendirmede insanüstü bir varlığın veya inanç sisteminin mi yoksa insanın kendisinin mi esas alınması gerektiği, başka bir deyişle teolojik yaklaşımın mı yoksa sosyal bilimsel din öğretimi yaklaşımının mı kalkış noktası kabul edilmesi gerektiği problemine dayanmaktadır. Bu araştırmada, söz konusu iki yaklaşımdan biri olan teolojik din eğitimi yaklaşımının, Johannes Hofinger örneği üzerinden, teorik çerçevesinin ortaya konulması amaçlanmaktadır. Johannes Hofinger'ın kim olduğu, teolojik yaklaşım zaviyesinden din, eğitim, öğretim, din eğitimi, din öğretimi gibi temel kavramların hangi anlamlarda kullanıldığı, Hofinger'in din eğitimi yaklaşımının temel dayanakları ve esaslarının neler olduğu, bu yaklaşımın hangi yönlerinin sosyal bilimsel yaklaşım tarafından eleştiri konusu yapıldığı, geleneksel Müslüman toplumlarda pratik bir karşılığının olup olmadığı, varsa eğer, benzeşen ve ayrışan yönlerinin neler olduğu sorularına bu araştırmada cevaplar aranmaktadır. Yazın taraması yöntemi, tarihsel inceleme ve betimsel analiz yoluyla gerçekleştirilen bu araştırmada Hofinger'ın din eğitimi görüşleri incelenmiş, karşıt teoriler cephesinden kritiği yapılmaya çalışılmıştır. Araştırma neticesinde, Hofinger'in kerigmatik / evanjelik din eğitim modelini savunan, "Tanrı-merkezli" ve "Mesih Merkezli" olarak ifade edilen bir din öğretimi metodunu benimseyen hem akademik hem de pratik boyutta yaşayarak öğrenme yanında yaşayarak öğretmeyi metodik bir ilke edinen, her türlü dinî yaşantıda birincil unsur olarak gördüğü Kutsal Ruh'a din öğretiminde de son derece önemli bir rol atfeden bir din eğitimi yaklaşımına sahip olduğu tespit edilmiştir.