Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2015
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Mehmet Rizelioğlu
Danışman: TURAN ARSLAN
Özet:Toplumların ekonomik, sosyal ve kültürel gelişimlerine öncülük eden en önemli etkenlerin başında ulaşım gelmektedir. Dolayısıyla, ulaşımla ilgili yapılacak her türlü planlamalar ve projeler için alınacak doğru ve uygun kararlar, toplumların öncelikle iyi bir ulaşım altyapısına sahip olmalarını sağlayarak ekonomik olarak gelişebilmelerine olanak verirken toplumun refah seviyesinin de yükselmesi açısından önemlidir. Yakın tarih boyunca ulaşım sistemlerinden hangisinin maliyet ve kapasite açısından daha uygun ve verimli olacağı tartışılagelmiştir. Ulaşım sistemlerinin her birinin diğer ulaşım türlerine karşı avantaj ve dezavantajları olduğundan mevcut durum ve gelecekteki beklentileri karşılaması açısından çeşitli planlamalar ve analizler yapılmakta ve en iyi (veya en uygun) ulaşım sistemi seçilmeye çalışılmaktadır. Özellikle, doğru ve uygun toplu taşıma sistemine yapılacak yatırımlar, toplumların hem sürdürülebilir gelişimine hem de kısıtlı kaynakların verimli kullanılmasına sebep olacağından önem arz etmektedir. Bundan dolayı, bir bölge için toplu ulaşım sistemine karar verilirken, uygun modelleme yapılarak gerçeğe yakınsak sonuçların alınması da önemli bir noktadır. Bu amaçla yapılan bu çalışmada önemli trafik simülasyon programlarından biri olan PTV VISSIM ile Bursa'daki mevcut Hafif Raylı Sistemin (HRS) durumu analiz edilmiştir. Daha sonra, yerine ikame edilebilecek diğer toplu ulaşım (Metrobüs) ile kapasite ve konfor gibi bazı performans ölçütleri dikkate alınarak karşılaştırma yapılmıştır. Bu açıdan, bu çalışma Bursa için olduğu kadar, diğer şehirlerin ulaşım planlamalarında farklı ulaşım sistemleri (Metro, HRS ve Metrobüs gibi) ile şehirlerin ulaşım ihtiyaçları dikkate alınırken; hizmet seviyeleri ve kapasitelerinin de dikkate alındığı karşılaştırılmaların yapılabilmesine fırsat vermektedir.