Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: TARIK UÇAR
Danışman: Yunus Alyaz
Özet:
Çalışmanın amacı, bilgisayar destekli yabancı dil öğretiminin
bir alt dalı olan akıllı telefon ve tablet bilgisayarlarda kullanılmak üzere
geliştirilmiş, yabancı dil olarak Türkçe öğrenimine yönelik uygulamaların;
belirlenmesi, sınıflandırılması ve öğrenci kazanımlarının ele alınmasıdır.
Bu amaç doğrultusunda çalışma, keşfedici desende tasarlanarak
nicel verilerin kullanıldığı araştırma yöntemi uygulanmıştır ve iki önemli
bölümden oluştur: 1) Sanal mağazalar (Google Playstore, Apple Appstore)
üzerinden sunulan, yabancı dil olarak Türkçenin öğrenimine yönelik hazırlanmış
uygulamaların/oyunların derlenmesi, bir yazılım değerlendirme çizelgesine göre
sınıflandırılarak dil ve kültür içeriklerinin değerlendirilmesi. 2) Türkiye’de
Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin bu uygulamalardan yararlanma durumlarının
ve bu uygulamaların kazanımlarına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Birinci
bölüm verileri, 28.10.2018 tarihine kadar Android PlayStore ve IOS AppStore sanal
mağazalarında yer alan ve en az bin kişi tarafından indirilmiş; yabancı dil
olarak Türkçe öğrenimi uygulamalar/oyunları belirlenmiş, belirlenen uygulamalar
içerik analizi yöntemi doğrultusunda sınıflama çizelgesiyle sınıflandırılmış ve
betimsel olarak sunulmuştur. İkinci bölüm verileri de Türkiye’de Türkçe öğrenen
yabancı öğrencilere gerçekleştirilen anket formuyla elde edilmiştir.
Araştırma sonucunda elde edilen; Nicel veriler SPSS 23 ve M.
S. Excel yazılımlarıyla nicel veri çözümleme yöntemleri uygulanıp çözümlenerek
sunulmuştur.
Anahtar
Sözcükler: Yabancı dil olarak
Türkçe öğrenimi, Taşınabilir cihazlarla Türkçe öğrenimi, Akıllı telefonla
Türkçe öğrenimi, Türkçe için taşınabilir uygulamalar/oyunlar