Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM FAKÜLTESİ, MATEMATİK VE FEN BİLİMLERİ EĞİTİMİ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Aleyna Oyanık
Danışman: Nermin Bulunuz
Özet:
Bu çalışmada, Klinik Danışmanlık Modeli’ne (KDM) göre öğretmenlik uygulaması
dersi alan uygulama öğrencilerinin ve bu öğrencilere “Öğretmenlik Uygulaması I” dersi
boyunca danışmanlık yapmış olan uygulama öğretmenlerinin sürece katılan paydaşlar
hakkındaki beklentilerini Klinik Danışmanlık Modeli uygulamasından önce ve sonrasında
karşılaştırmak ve uygulama öğrencileri ile uygulama öğretmenlerinin öğretmenlik uygulaması
süreci ile ilgili görüşlerini tespit etmek amaçlanmıştır. Araştırma 2021-2022 eğitim öğretim yılı
güz dönemi döneminde Bursa İli Nilüfer ilçesinde bulunan bir devlet ortaokulunda
gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini Bursa Uludağ Üniversitesi Fen Bilgisi
Öğretmenliği Bölümünde öğrenim gören ve “Öğretmenlik Uygulaması I” dersine kayıtlı olan
gönüllü dört uygulama öğrencisi ve uygulama öğrencilerine uygulama okulunda danışmanlık
yapan iki uygulama öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışmada karma araştırma yöntemi
kullanılmıştır. Veri toplama araçları olarak: 1) Uygulama öğrencilerine uygulanan beklenti
anketleri; 2) Uygulama öğretmenlerine uygulanan beklenti anketleri; 3) Uygulama
öğrencilerine yöneltilen yarı yapılandırılmış görüşme soruları ve 4) Uygulama öğretmenlerine
vii
yöneltilen yarı yapılandırılmış görüşme soruları kullanılmıştır. Beklenti anketlerinden elde
edilen veriler betimsel analiz, yarı yapılandırılmış görüşmelerden elde edilen veriler ise içerik
analizi ile analiz edilmiştir.
Araştırmanın bulguları, sürece katılan dört uygulama öğrencisinin de Klinik
Danışmanlık Modeli ile dönüt aldıkları öğretmenlik uygulaması sürecinden ve uygulama
öğretim elemanından beklentilerinin karşılandığını ve iki uygulama öğretmenin de Klinik
Danışmanlık Modeli’ne göre yürütülen öğretmenlik uygulaması dersi ile ilgili beklentilerinin
karşılandığını göstermektedir. Diğer yandan, aynı uygulama öğretmeninin danışmanlık yaptığı
iki uygulama öğrencisinin bu uygulama öğretmenine yönelik beklentilerinin karşılanmadığı
tespit edilmiştir. Uygulama öğrencileri ve uygulama öğretmenleri KDM’nin etkili bir
öğretmenlik uygulaması modeli olduğunu, süreç boyunca uygulama öğrencilerine verilen
dönütlerin yeterli olduğunu ifade etmişlerdir. Ayrıca uygulama öğrencileri KDM kullanılarak
oluşturulan öğretmenlik uygulaması sürecini yaşamayan akranlarına KDM’yi önermişlerdir. Bu
araştırma sonucunda ülkemizdeki öğretmenlik eğitiminin uygulama boyutunun arttırılması ve
uygulama boyutunda KDM gibi mesleki gelişim modellerinin kullanılması önerilebilir.