Stem ve maker eğitimi üzerine araştırmaların bir analizi ve metasentezi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FAYSAL KOÇAK

Danışman: Erhan Şengel

Özet:

İçinde bulunduğumuz yüzyılın son yıllarında popüler olan eğitim yaklaşımlarından çıkanlardan birisi STEM eğitimi (Science-Techonology-Engineering-Mathematics), bir diğeri ise Maker hareketliliği olduğu görülmektedir. Günümüz dünyasında popüler olan bu yaklaşımların üzerine yapılmış araştırmaların incelenmesi ve bu alanlarda çalışacak olanlara en güncel bir çerçeve sunmak amacıyla bu meta-sentez çalışması yapılmıştır. Çalışma 2010 2019 yılları arasını kapsamaktadır. Araştırmaya 88 çalışma dâhil edilmiş bu çalışmaların 55 tanesi tez çalışması, 33 tanesi makale çalışması olarak seçilmiştir. Seçilen çalışmaların yazarları, yapıldığı yıl, yapıldığı ülke, elde edildiği veri tabanı, veri toplama aracı ve örneklem grupları ayrıntılı olarak tablo şeklinde verilmiştir. Meta-sentez çalışması için temalar oluşturulmuş bu temalar altında gruplandırılmıştır. Temalar altında gruplandırılan çalışmalar bulguları ve sonuçlar üzerinden değerlendirilmiştir. Meta-sentez çalışması kapsamında 10 tema oluşturulmuş, temalar altında toplanan çalışmalardan elde edilen sonuçlara göre, bu eğitim yaklaşımlarının öğrencilerin akademik başarılarına olumlu etki ettiği, örneklem gruplarına göre genel olarak öğretmen, öğretmen adayı ve öğrencilerin bu eğitim yaklaşımlarına yönelik görüşlerinin olumlu yönde olduğu, STEM ve Maker eğitim yaklaşımlarının bilimsel süreç becerilerini kazandırdığı ayrıca bu eğitim yaklaşımıyla çalışan bireylerin karşılaştıkları problemlere daha rahat çözüm ürettikleri incelenen çalışmaların sonuçlarında görülebilmektedir. Bu araştırma sonunda, araştırmacılara ve uygulayıcılara STEM ve Maker hareketliliği üzerine yapılacak çalışmalar için öneriler sunulmuştur.