Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Lynda Inas Haddad
Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Şükrü Baştürk
Eş Danışman: Yunus Alyaz
Özet:
Cezayir ve Türkiye kardeşlik bağları uzun
bir tarihsel kökene dayanan ve dostane ilişkileri olan iki ülkedir. Bu dostane
ilişkilerin son yıllarda artmaya başlamasıyla iki ülke insanları daha yakın ilişkiler
kurmaya başlamıştır. Bu bağlamda Cezayir’de Türkçeye ve Türk kültürüne daha
fazla ilgi duyulmaya başlanmıştır. Bunun en somut göstergelerinden biri de
Cezayir 2 Üniversitesi ve Konstantin Üniversitesinde Türkoloji bölümlerinin
kurulmuş olmasıdır. Yabancı dil olarak Türkçenin öğrenilmesinin
kolaylaştırılmasına yönelik yapılacak tüm çalışmalar Türk ve Cezayir
halklarının birbirine daha da yakınlaşmalarına ayrıca katkı sağlayacağı
açıktır.
Tüm diğer yabancı dillerin öğretiminde
olduğu gibi yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde de çeşitli kaynaklar (görsel,
işitsel vs.) kullanıldığı bilinmektedir.
Dünyaca kabul edilen Avrupa Dilleri Ortak Öneriler Çerçevesi (ADOÖÇ) tüm
dillerin öğretimi için geçerli yetiler, içerikler, kaynaklar, etkinlikler vs.
tüm ayrıntılar belirlenmiştir. AOÖÇ’de belirtildiği gibi öğrencilerin özellikle
dinleme-anlama, izleme-anlama, konuşma, etkileşimsel/üretimsel yetilerinin
geliştirilmesinde film materyali önemli bir yer tutmaktadır. Film materyallerinin
işitsel-görsel duyulara hitap eden içeriği öğrencilerin dinleme-anlama,
izleme-anlama, kültür vs. aktarımına da diğer basılı materyallerden daha fazla
katkıda bulunduğu yadsınamaz bir gerçektir.
Hedef
kitleden nicel ve nitel verilerin derleneceği bu çalışmada nicel ve nitel
(karma yöntem) kullanılmıştır. Bu çalışmada Cezayir 2 Üniversitesinde Türkçe
öğreten 22 öğreticiden ve 100 öğrenciden oluşturmaktadır. Veri toplama aracı
olarak öğretici/öğrenci profili ve öğrencilerin Türkçe öğretim süreçlerinde
film materyalinden yararlanma durumlarını belirlemek amacıyla bilgi formu öğreticilerin
ve öğrencilerin film materyalinin dil yetilerinin gelişimine ve kültürel
kazanımlarına yönelik görüşlerini belirleme anketleri kullanılmıştır. Cezayir’de
yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin film materyalinden yararlanma
durumlarına ve bir dil öğrenme aracı olarak film materyalinin dil gelişimine ve
kültür aktarımına katkısına ilişkin görüşleri belirlenecektir.
Bu
çalışmanın amacı; yabancı dil olarak Türkçe öğretim sürecinde film materyalinin
yaygınlaşmasına, öğrencilerin dil yetilerinin gelişmesine, öğrencilerin Türk
kültürünü daha iyi tanımalarına, yabancı dil olarak Türkçe öğretimi alanına
bilimsel katkı sağlamaktır.