Bursa ilinde et ve et ürünleri pazarlaması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 1995

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYKUT YILDIRIM

Danışman: HASAN VURAL

Özet:

Bu çalışmada kırmızı et ve et ürünleri pazar yapısının tanıtımı, işleyişi ve ortaya çıkan sorunlar saptanarak, çözüm önerileri getirilmesi amaçlanmıştır. İnsanların yaşamlarım sağlıklı sürdürebilmeleri ve dengeli beslenme için, hayvansal ürünler tüketimi büyük önem taşımaktadır. Ancak, ülkemizde et tüketimi istenilen seviyede değildir. Bunun sebepleri arasında, hayvan yetiştiricilerinin yüksek girdi, düşük ürün fiyatları karşısında, hayvancılığı bırakarak, başka alanlara yönelmeleri ve gelir seviyesi ile yakın ilişkisi olan et tüketiminin düşmesi sayılabilir. Araştırma alanında, hala geleneksel yöntemlerle canlı hayvan ve et pazarlaması yapılmakta ve et arzı mevsimsel olarak değişmektedir. Bursa iline çevre illerden (Çanakkale, Balıkesir, Afyon ve Eskişehir) ve Doğu Anadolu'dan (Erzurum, Erzincan, Kars) canlı hayvan getirilmektedir. E.B.K. (%29), Belediye mezbahaları ve özel firmalarda işlenen karkaslar Bursa piyasasına sunulmaktadır. Araştırma alanında taze et ürünlerinin tüketiciye ulaştırılmasında son birimler, perakendeci kasaplar, süpermarketler ve grosmarket lerdir. Bursa ilinde faaliyet gösteren kasapların %80'i kasaplık hayvanı celepten temin etmektedir. Taze et satışında tüketici tercihlerinde ön sıralara çıkmaya başlayan süpermarketler ise faaliyeti ile ilgili hammaddenin %84'ünü karkas olarak elde etmektedir. Bursa ilinde taze et pazarlamasında tüketicinin ödediği paranın, büyükbaş hayvanda; %24,2'si perakendeci kasapların, %19'u da celeplerin, küçükbaş hayvanda ise; %21,6’sı perakendeci kasapların, %İ(