Tedarik zinciri yönetiminde en iyileme yaklaşımları ve uygulamaları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DUYGU YILMAZ

Danışman: MEHMET AKANSEL

Özet:

1980'li yıllarla beraber artan küresel rekabet, firmaları, düşük maliyet, yüksek kalite ve daha yüksek tasarım esnekliğine sahip daha güvenilir ürünler sunmaya zorlamıştır. Tedarik zinciri yönetimindeki evrim, 1990'ü yıllarda da devam etmiş, birçok firma, müşteri odaklılık temelindeki tedarik zinciri yönetimi bakış açısını benimsemiştir. Tedarik zinciri dahilindeki başarılı bütünleşik lojistik yönetimi, toplam dağıtım maliyetini en düşük düzeye indirmek için ve istenen müşteri servis düzeylerini sağlamak için eşzamanlı çalışan, sistem içerisindeki tüm lojistik etkinliklerini birbirine bağlar. Bundan dolayı, tedarik zinciri yönetiminde ulaşımın, ulaşım ağı için tasarımın, ulaştırmada rotalara ve çizelgelemenin önemi görülebilir. Bu çalışmada, yer ve hava nakliye ağları, posta dağıtım ağlan ve bilgisayar ağlarının tasarımında sıklıkla ortaya çıkan problem tipinin çözümüne yönelik eniyileme amaçlı yaklaşımlar ve algoritmalar incelenmiştir. Belli problem tipleri üzerinde farklı algoritmalar denenerek, sonuçlan karşılaştırılmıştır. Özellikle problemin çözüm süresi konusunda algoritmalar arasında belirgin farklılıklar gözlenmiştir. Çalışmada aynca, ulaştırmada rotalama ve çizelgeleme probleminin çözümü için kullanılan genel atama yöntemi detaylı olarak incelenmiştir. Genel atama yöntemine farklı bir bakış açısı (yöntem) sunulmuştur. Değişik problemler, iki yöntem ile çözümlenerek sonuçlan karşılaştırılmıştır. Farklı durumlarda uygun yöntemin belirlenmesi için bir sezgisel yaklaşım sunulmuştur. Farklı durumlar, müşterilerin talep miktarları ve açısal pozisyonlan ile ilgilidir. Sezgisel yaklaşım kullanılarak seçilen yöntem, problemlere uygulandığında önemli oranda tasarruf sağlandığı gözlemlenmiştir.