Üniversite öğrencilerinin gelecek beklentilerine etki eden faktörler, bu faktörlerin birbirleriyle ilişkileri ve bireylerin depresyon, anksiyete hislerine olan etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Gökçin Çaylar

Danışman: SELÇUK KIRLI

Özet:

Bu çalışmanın amacı; üniversite öğrencilerinin gelecek beklentilerine etki ettiği düşünülen kontrol odağı ve anne baba tutumları faktörlerinin birbirleriyle ilişkileri ve bireylerin depresyon, anksiyete hislerine olan etkisini araştırmaktır.Çalışmanın örneklemini, Uludağ Üniversitesi'nin Fen-Edebiyat Fakültesi, Eğitim Fakültesi ve İktisadi İdari Bilimler Fakültesi'nde eğitim gören, 18-24 yaşları arasında, 147 kadın ve 95 erkek olmak üzere toplam 242 kişi oluşturmaktadır. Bu fakültelerin birinci ve dördüncü sınıfında eğitim gören öğrencilerden gönüllü olanlara bu uygulama yapılmıştır.Araştırmanın verilerini toplamak amacıyla Sosyodemogafik Veri Formu, Çocuk Yetiştirme Tutumları Ölçeği, Rotter'in İç-Dış Kontrol Odağı Ölçeği, Beck Depresyon Ölçeği, Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri, gönüllü öğrencilerden yazılı ve imzalı onam alındıktan sonra uygulanmıştır. Ölçeklerden elde edilen verilerin istatistiksel analizi SPSS 13.0 istatistik paket programı kullanılarak yapılmıştır.Araştırmanın sonucunda; depresyon, durumluluk-sürekli kaygı ile kontrol odağı ve anne baba tutumları arasında, depresyon, durumluluk kaygı, sürekli kaygı arasında, Mezuniyet sonrasında iş bulmayla ilgili beklenti düzeylerinin depresyon, durumluluk-sürekli kaygı düzeyleri arasında pozitif yönde güçlü ve anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Öğrencilerin mezuniyet sonrasındaki iş ve kariyer yaşamı konusunda plan yaptıkları, okulu bitirdikten sonra iş bulma ve çalışma koşullarıyla ilgili iyi düzeyde beklentiye sahip oldukları, mezuniyet sonrasında bölümü ve eğitim düzeyine uygun bir iş bulabileceklerini düşündükleri, mezuniyet sonrasında çalışma hayatında istedikleri ve hak ettikleri kariyere ulaşamayacakları düşüncesine katılmadıkları sonuçları elde edilmiştir. Bu veriler öğrencilerin gelecek yaşamları konusunda umutsuz olmadıklarını gösteren bulgulardır.