Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2008
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Aycan Kapucuoğlu Tolunay
Danışman: SELMA GÜLEÇ
Özet:Sınıf düzenini bozan ve ulaşılması gereken hedeflere varmayı engellen her türlü davranışı istenmeyen öğrenci davranışı diye nitelendirebiliriz. Bu davranışlar öğretimi güçleştirmekte ve bazen genç öğretmenleri meslekten dahi soğutabilmektedir. Bu araştırma, ilköğretim okulları birinci kademede görev yapan sınıf öğretmenlerinin sınıfta karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışlarının görülme sıklığını ve bu davranışlara karşı kullandıkları başetme yöntemlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmanın evrenini, Bursa ili merkez ilçelerindeki ilköğretim okullarında görev yapan sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama amacıyla Keskin (2002) tarafından hazırlanan “Sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları ve kullandıkları başetme yolları” konulu yüksek lisans tezinde kullanılmış bir anket araştırma için yeniden düzenlenerek oluşturulmuştur. Araştırmada 228 sınıf öğretmeninin görüşüne başvurulmuştur. Veri toplama aracı üç bölümden oluşmaktadır. Anketin güvenirliğini ölçmek için “Cronbach Alpha” uygulanmış ve anketin güvenirlik kat sayısı á =0,981 bulunmuştur. Ankette beşli dereceleme ölçeği kullanılmış, verilerin analizinde frekans (f) yüzde (%), aritmetik ortalama, ki-kare, bağımsız gruplar arası “t” testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Tukey HSD (Tukey's Honestly Significant Difference Test) çoklu karşılaştırma testi hesaplarından yararlanılmıştır. Araştırmanın sonucunda istenmeyen öğrenci davranışlarının eğitim ve öğretimi etkileme boyutu, hangi davranışlara daha çok rastlandığı, öğretmenlerin bu davranışlarla başetmek için sıklıkla hangi yaklaşımları kullandıkları, mesleki kıdemleri, cinsiyetleri ya da mezun oldukları bölümlerin kullandıkları yöntemlere olan etkileri saptanmıştır. Ayrıca yine öğretmenlerin çalıştıkları okullardaki öğrencilerin sosyo- ekonomik durumları, sınıf mevcutları ya da cinsiyetlerinin istenmeyen öğrenci davranışlarında anlamlı bir farklılık yaratıp yaratmadığı da araştırılıp belirlenmiştir.