Ailelerin çocuklarını yüzme sporuna gönderme nedenlerinin bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ, BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: CEREN ORHANLI

Danışman: Salih Erden

Özet:

Bu çalışmanın amacı, ailelerin çocuklarını yüzme sporuna gönderme nedenlerinin bazı sosyo-ekonomik ve demografik değişkenler açısından ilişkisini ortaya koymaktır. Çalışmanın amacını gerçekleştirmek üzere tasarlanan araştırma, 2016-2017 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde yapılmış olup, Bursa Gençlik Spor İl Müdürlüğü havuzlarına giden 6-12 yaş arası çocukların Katılımcılarını (n=107) kapsamaktadır. Ölçeğin yapı geçerliği için temel bileşenler analizi yöntemi kullanılarak faktör analizi yapılmış, güvenirliği için Cronbach Alpha iç tutarlık katsayıları hesaplanmıştır. Yapılan faktör analizi sonucunda toplam 21 maddeden oluşan 3 faktörlü ölçek elde edilmiştir. Geliştirilen ölçek sonucunda; "Katılımcının çocuğunu yüzme sporuna gönderme nedeni, "Yüzme sporunun çocuğu üzerindeki etkisi" ve "Yüzme sporundaki memnuniyet düzeyi" olmak üzere üç faktör olarak oluşturulmuştur. Ölçeğin Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayısı 0.873 olarak hesaplanmıştır. Ölçeğin geçerli olduğu ve güvenirliliğinin yüksek olduğu ortaya çıkmıştır. Ölçek verilerinin normalliği Kolmogorov Smirnov testi ile araştırılmış ve verilerin normal dağılmadığı görüldüğünden, istatistiksel ortalama karşılaştırma yöntemlerinden, parametrik olmayan yöntemler kullanılmıştır. Ölçekte yer alan sorular ile katılımcıların sahip oldukları; sosyo, ekonomik, demografik ve kültürel özellikler arasında farklılık olup olmadığının ortaya çıkarılması için Mann-Whitney U testi ve Kruskall Wallis testi yöntemlerden yararlanılmıştır. Yapılan istatistiksel analizler sonucunda; ailelerin eğitim düzeyinin ve aylık gelir düzeylerinin çocuklarını yüzme sporuna göndermede etkili olduğu ve katılım ölçeğine göre, spor yapan Katılımcıların yüzme sporuna ilişkin algılarının yüksek olduğu görülmüştür. Ayrıca Katılımcıların güncel spor müsabakalarını takip etme ile çocuklarını yüzme sporuna göndermek istemeleri arasında anlamlı bir fark tespit edilmiştir. Güncel spor müsabakalarını takip eden Katılımcıların, çocuklarını yüzme sporuna göndermede etkili olduğu görülmüştür. Sonuç olarak; ailenin spora karşı olan ilgisinin, çocuklarını yüzme branşına göndermede etkisinin olduğu görülmüştür. Ayrıca, eğitim seviyesi yüksek olan ailelerin çocuklarını bilinçli bir şekilde yüzme sporuna gönderdikleri ve ailenin eğitim ve gelir seviyesinin çocuğun spor yapması üzerinde olumlu bir etkisi olduğu görülmüştür.