Cengiz Numanoğlu'nun hayat hikâyesi ve şiirlerinin din eğitimi açısından değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, İLAHİYAT FAKÜLTESİ, FELSEFE VE DİN BİLİMLERİ BÖL., Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYŞE ÖÇAL

Danışman: Turgay Gündüz

Özet:

Cengiz Numanoğlu, hayatının özellikle belli bir döneminden sonra yüksek bilinç düzeyinde dinî konulara ilgi duyan, dinî duygularını neredeyse bütünüyle Kur'an ayetlerinden mülhem bir şiir diliyle yazıya döken günümüzün önemli şairlerinden biridir. Bu çalışmanın amacı, Numanoğlu'nun hayat hikâyesini ve şiirlerini yakından inceleyerek, hayatının belli aşamalarında geçirdiği dinî değişim ve dönüşümü ile ailede, okulda ve içinde bulunduğu sosyal hayat içerisinde aldığı formel / informel eğitim arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmaktır. Bu amaç doğrultusunda; Numanoğlu'nun nasıl bir aile ortamında yetiştiği, çocukluk ve gençlik döneminde din ve dinî hayata karşı nasıl bir tutum içerisinde olduğu, belli yaş döneminden sonra kendisini yüksek bilinç düzeyinde dine yönelten etmenlerin neler olduğu, şiirlerinde ele aldığı konuların hangi temalar etrafında yoğunlaştığı şeklindeki sorulara bu çalışmada cevaplar aranmıştır. Derinlemesine görüşme, gözlem ve doküman incelemesi yoluyla toplanan veriler, betimsel analize ve içerik analizine tabi tutulmuştur. Çalışma neticesinde; Numanoğlu'nun, içinde doğup büyüdüğü ailenin görece dindar ve muhafazakâr bir yapıya sahip olduğu; kendisinin "cahiliye dönemi" olarak isimlendirdiği görece dine mesafeli ve hatta aykırı yaşantının okul çağında iken kurumsal eğitim yoluyla gelişmiş olabileceği; daha sonraki yıllarda büyük bir iştiyakla "Kur'an sofrasına" oturuşunun ise çocukluğundaki aile yaşantısı ve kişisel olarak sürekli gerçeği arayan bir kişilik yapısı ile açıklanabileceği sonucuna varılmıştır.