Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Zuhal Akdemir
Danışman: AHMET KILINÇ
Özet:Bu çalışmada sosyal açıdan dezavantajlı bir bölgede görev yapan bir Fen Bilimleri öğretmeninin (Selim Öğretmen) Fen öğretimini etkileyen sosyal dezavantajlar ve öğretmenin bu dezavantajlarla baş etme stratejileri ortaya çıkarılmıştır. Bu kapsamda uygunluk örneklemesi ile dezavantajlı bir bölgede görev yapan Selim Öğretmen seçilmiş ve kendisiyle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Ayrıca dezavantajları daha detaylı incelemek adına sınıf içi gözlemler yapılmış ve dezavantajları doğrudan yaşayan bazı öğrenciler ile Selim öğretmen aynı durum içerisinde değerlendirilmiştir. Çalışma sonucunda Selim Öğretmen 1) Okulun alt yapısal eksikleri, 2) Ailelerin sosyokültürel eğilimlerinin sınırlandırıcı etkisi, 3) Eğitim bürokrasisini istenen şekilde işlememesi, 4) Farklılaştırılmamış öğretmen merkezli eğitim, 5) Kızların okula devam edememesi, 6) Çocuk işçiliği, 7) Dil problemi ve 8) Devamsızlık olmak üzere toplam sekiz sosyal dezavantajdan bahsetmiştir. Ayrıca Selim Öğretmen her bir sosyal dezavantaj ile baş etme noktasında çeşitli baş etme stratejileri geliştirmiştir. Çalışmanın sonunda sosyal dezavantajların kaynakları ve baş etme stratejileri ile ilgili olarak bazı önerilerde bulunulmuştur.