Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, Psikoloji, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SEVİM YILDIZ ASLAN
Danışman: Ahu Öztürk
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:
Önyargı, çocukluk ve ergenlik dönemi uyum sorunlarının önemli bir göstergesidir. Önyargıyı etkileyen birçok faktör arasından öne çıkan gruplar arası sosyal temas, gruplar arası ilişkilerin iyileştirilmesi ve gruplar arası bağların oluşturulması açısından etkileri araştırmalar tarafından ortaya konulmuştur. Bu çalışmada gruplar arası temasın (gruplar arası arkadaşlar) ergenin dış gruba yönelik açık ve örtük tutumlarıyla boylamsal ilişkisi incelenmiştir. Bunun yanında ergenin gruplar arası temas sürecinin niteliğini belirleyen etkenlerin iki zamanlı bir araştırmada incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma verileri, Türkiye’nin Suriye göçünü yoğun alan Batman ilinde bulunan lise ve ortaokullardan toplam (n)=543 yerli ergenden toplanmıştır. Çapraz gecikmeli panel modeli sonuçları, ergenin dış grupla kurduğu elektronik temasın dış gruba yönelik olumsuz açık tutumlarla boylamsal ilişkiler gösterdiğini, yüz yüze temasın ise dış gruba yönelik açık tutumlarla ters yönde boylamsal bir ilişki gösterdiğini ortaya koymuştur. Ergenin gruplar arası teması destekleyen koşullar incelendiğinde, yakın bağlamının temel aktörleri olan ebeveynlerin kültürel sosyalleştirme mesajları ve iç gruptan akranların sosyal normlarının moderatör rolleri tespit edilmiştir. Çalışma, ergenlerin temas sürecini şekillendiren çoklu gelişimsel bağlamların önemli rolünü vurgulamıştır. Sonuçlar, araştırma bağlamı göz önüne alınarak gruplar arası temas kuramı çerçevesinde değerlendirilmiştir.