Duygu koçluğu temelli eğitim etkinliklerinin okul öncesi dönem çocuklarının öz düzenleme ve duygu düzenleme becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NİHAL KESEN

Danışman: Nalan Kuru

Özet:

Bu çalışmanın amacı, okul öncesi dönemde sınıf ve ev ortamlarında uygulanan duygu koçluğu temelli okul öncesi eğitim etkinliklerinin, çocuklarının öz düzenleme ve duygu düzenleme becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Çalışmada nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı karma araştırma desenlerinden iç içe karma desen kullanılmıştır. Araştırmanın nitel kısmı fenomenoloji, nicel kısmı ise ön test-son test tek gruplu deneysel desen modellerinde yapılandırılmıştır. Araştırmanın örneklemi 11 çocuk, çocukların ebeveynleri (11) ve öğretmenleri (1) olmak üzere toplam 23 kişiden oluşturmaktadır. Çalışma 2021-2022 bahar yarıyılında Ankara il merkezinde, 24-72 aylık çocukların devam ettiği bir anaokulunda eğitim almakta olan 60 aylık çocuklar, çocukların aileleri ve öğretmenleri ile yürütülmüştür. Çalışmada yer alan ebeveynler ve öğretmen duygu koçluğu yaklaşımı temel eğitimini almış gönüllü kişilerden oluşmaktadır. Araştırma örneklemini, örneklemenin tipik durum örneklemesi yöntemi ile seçilmiştir. Araştırmada veri toplama sürecinde nicel ve nitel araştırma boyutunda toplam 9 veri toplama aracı kullanılmıştır. Çalışmanın nicel verileri kapsamında çocuklar için, "Öz Düzenleme Ölçeği" ve "Okul Öncesi Duygu Düzenleme Ölçeği" kullanılmıştır. Çalışmanın nitel araştırma sürecinde ise, "Kişisel Bilgi Formu, Ebeveyn Menti–Mentör Görüşme Kaydı ve Notları, Ebeveyn Değerlendirme Formu, Öğretmen Menti–Mentör Görüşme Kaydı ve Notları, Öğretmen Değerlendirme Formu, Araştırmacı Mentör Notları ve Araştırmacı Gözlem Notları" formları kullanılmıştır. Verilerin düzenlenmesinde Microsoft Excel 2016 ve Microsoft SPSS 28.0 programı kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizi için, Bağımsız Örneklem t-Testi, Mann-Whitney U, Bağımlı Örneklem t-Testi ve Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır. Araştırmanın güvenilirliğini sağlamak için Miles Huberman (1994) güvenilirlik formülü kullanılmış ve çalışma güvenilir (%82,4) kabul edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, duygu koçluğu yaklaşımı temel alınarak hazırlanan sınıf ve ev ortamında gerçekleştirilen okul öncesi eğitim etkinliklerinin çocukların öz düzenleme ve duygu düzenleme becerileri düzeylerini arttırdığı sonucuna ulaşılmıştır.