Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2017
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ERSEL BALİ
Danışman: ELİF ERZAN TOPÇU
Özet:Bu tez çalışmasında ağır taşıtların fren sistemlerinde kullanılan elektropnömatik fren valfinin solenoid valf ve röle valfi kısmının benzetimi yapılmıştır. Solenoid valf kısmında kullanılan oransal solenoid yerine aç-kapa tipi solenoid tasarlanarak Darbe Genişlik Modülasyonu tekniği ile oransal çalıştırılıp çalıştırılamayacağı teorik olarak incelenmiştir. Çalışmanın ilk aşamasında aç-kapa tipi solenoid valfin statik ve dinamik karakteristikleri ANSYS/Maxwell sonlu elemanlar programı kullanılarak elde edilmiştir. Burada elde edilen statik karakteristik sonuçlarından matris formundaki Look-up tabloları oluşturulmuştur. Bu tablolar MATLAB/Simulink programında oluşturulan solenoid valf modeline dahil edilmiştir. Her iki programdan elde edilen dinamik karakteristik sonuçları karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Sonuçların birbirleriyle uyumlu olduğu görüldükten sonra çalışmanın ikinci aşamasına geçilmiştir. Bu aşamada röle valfinin MATLAB/Simulink modeli solenoid valfin modeline dahil edilerek tüm sistemin matematiksel modeli kurulmuş ve elektropnömatik fren valf sisteminin basamak giriş ve DGM karakteristikleri incelenmiştir. Elde edilen teorik sonuçlardan aç-kapa tipi solenoid valf kullanılarak DGM tekniği ile sürülen elektropnömatik fren valfinin belirtilen çalışma koşulları altında oransal çalışma şartlarını sağladığı görülmüştür.