Biçimlendirici Değerlendirme Tekniklerinin ve Biçimlendirici Yoklama Sorularının Beşinci Sınıf “Madde ve Değişim” Ünitesi Kapsamında Uygulaması: Bir Eylem Araştırması.


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM FAKÜLTESİ, MATEMATİK VE FEN BİLİMLERİ EĞİTİMİ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Sara Acar

Danışman: Nermin Bulunuz

Özet:

Biçimlendirici değerlendirme, öğrencilerin ihtiyaçlarına cevap vermek ve süreci

iyileştirmek için öğretimin niteliğini arttırmak amacıyla öğrencilerden gelen dönütlere paralel

olarak, öğretim sürecinin düzenlenmesi ve veriminin arttırılmasında tercih edilen bir

değerlendirme yöntemidir. Beşinci sınıf öğrencilerinin bilişsel düzeylerini tespit edip, buna

yönelik eğitim-öğretim vermeyi hedefleyen ve amacı kesinlikle not vermek olmayan

biçimlendirici değerlendirme yöntemini konu alan bu araştırmada, nitel araştırma

yöntemlerinden “eylem araştırması” yöntemi kullanılmıştır. Bu eylem çalışmasının amacı,

biçimlendirici değerlendirme teknikleri ve biçimlendirici yoklama soruları ile desteklenmiş

madde ve değişim ünitesinin, beşinci sınıf öğrencilerine öğretim sürecini değerlendirmektir.

Araştırma 2021- 2022 Güz döneminde, Bursa İli İnegöl İlçesine bağlı Sezai Karakoç

Ortaokulu’nda 59 beşinci sınıf öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada araştırmacı

tarafından ünite kapsamındaki iki kazanıma yönelik dört biçimlendirici yoklama sorusu

oluşturulmuş ve ünitenin işlenişi sırasında öğrencilere kazanımlara yönelik dört biçimlendirici


10


değerlendirme tekniği uygulanmıştır. Veri toplama araçları olarak araştırmacının gözlem

notları, yarı yapılandırılmış görüşme soruları ve iki aşamalı biçimlendirici yoklama soruları

kullanılmıştır. Gözlem sürecinde alınan notlar ve yarı yapılandırılmış görüşme sorularından

elde edilen cevaplar betimsel olarak analiz edilmiştir. İki kazanıma yönelik toplam dört

biçimlendirici yoklama sorusunun analizi rubrik kullanılarak değerlendirilmiştir.

Bulgular, beşinci sınıf öğrencilerine Fen Bilgisi dersinde “Madde ve Değişim”

ünitesinde yer alan kavramlara yönelik biçimlendirici değerlendirme tekniklerinin

uygulanmasının, öğrencilerin bu ünitedeki kavramları öğrenmelerine pozitif yönde etki

ettiğini göstermektedir. Fen Bilimleri derslerinde geleneksel yöntemlerden farklı olarak,

biçimlendirici değerlendirme teknikleri kullanımının öğrenciler tarafından olumlu karşılandığı

gözlemlenmiştir. Fen Bilgisi dersi biçimlendirici değerlendirme teknikleri ile işlendiğinde

öğrencilerin “madde ve değişim” ünitesinde yer alan kavramlar hakkındaki kavramsal

anlamalarını güçlenmiş ve eksik ya da bilimsel içerik taşımayan kavramlar doğru, bilimsel

kavramlar ile değiştirilmiştir. Araştırmanın sonuçlarından hareketle, fen bilimleri

öğretmenlerine farklı ünitelere yönelik biçimlendirici değerlendirme teknikleri ve daha fazla

sayıda biçimlendirici yoklama sorularını derslerine entegre etmeleri önerilmektedir.