Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 1999
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: YUSUF YAĞMUR ÇEVİK
Danışman: ALİ SÜRMEN
Özet:Bu çalışmada, benzin ve sıvılaştırılmış petrol gazı (LPG) ile çalışabilen tek nokta püskürtmeli (SPI) 1,6 litre motorlu Doğan marka otomobilin performans ve egzos emisyonlarına ait karşılaştırmalar verilmiştir. Tek nokta (SPI), çok nokta (MPI) püskürtmeli ; 3 yollu katalitik sistemler ile daha kompleks bazı sistemlerde kullanılan ve EC/91441 normu ile belirlenmiş kabul edilebilir emisyon limitlerine uyan ikinci jenerasyon motor üzerinde çalışılmıştır. Aynı normun belirlenmiş olan şehiriçi ve ekstra şehiriçi birleştirilmiş çevrimi kullanılmıştır.. Uygulamalarda, LPG kullanımı ile hidrokarbon ve karbonmonoksit emisyonlarında düşüş saptanmıştır. NOx emisyonlarının ise benzin ile kullanımda daha düşük çıktığı görülmüştür. Aracın tekerinden çıkan güç değerinde ise kısmi düşüş görülmektedir. Ayrıca LPG uygulamalarında yapılmış farklı denemelerde, yakıt hava karışımının yanma sonu ısısı farklılıkları ile emisyon değerlerinde yol açtığı farklar gözlenmiştir. LPG ve benzinin adiyabatik alev sıcakları arasında tahmin edilen farkın yolaçacağı sorunlar teorikte ve partik kullanımdaki uygulamalar aracılığı ile irdelenmiştir.