Türkiye'de genç işsizliği ve yükseköğretim öğrencileri arasında işsizlik kaygısı: Bir alan araştırması örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YAĞMUR BAYRAK

Danışman: Sevinç Serpil Aytaç

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Dünyada güncelliğini korumakta olan genç işsizliğinin, ülkemizde de kayda değer bir artış gösterdiği görülmekte ve genç işsizlerin eğitim düzeyleri incelendiğinde yükseköğretim mezunu genç işsizliği oranları dikkat çekmektedir. Bu araştırmanın amacı henüz öğrenim gördükleri yükseköğretim kurumlarından mezun olmadan, gençlerin işsizlik sorunu sonucunda karşı karşıya kaldığı işsizlik kaygısı, umutsuzluk ve benlik saygı seviyelerini tespit ederek; iş bulma inancı, iş deneyimi, cinsiyet gibi değişkenler ile işsizlik kaygı düzeyleri arasında ilişki olup olmadığını saptamaktır. Bu araştırmanın örneklemini Bursa Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi'nde öğrenim görmekte olan birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. 916 öğrencinin katılımı ile yapılan bu araştırmada, öğrencilerin kaygı düzeylerini belirlemek ve işsizliğe yönelik tutumlarını tespit etmek amacıyla Rosenberg Özsaygı Ölçeği(1965), Beck Umutsuzluk Ölçeği (1974) ve İşsizlik Tutumu Ölçeği (2012) kullanılmıştır. Araştırma verileri, bilgisayarda SPSS 17 programında çok değişkenli istatistiksel analiz yöntemleriyle değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgularda; sınıf düzeylerinin işsizlik kaygısı üzerinde anlamlı bir farklılık göstermediği, iş bulma inancı olmayan gençlerin işsizlik kaygı düzeyinin yüksek olduğu, işsizlik kaygısının cinsiyete göre anlamlı bir farklılık olmadığı, gençlerin genel itibari ile kaygı düzeylerinin yüksek olduğu ve özsaygı düzeyi yüksek olan gençlerin, umutsuzluk düzeyinin düşük olduğu tespit edilmiştir.