Orantılı doğru parçaları ve benzer üçgenler ünitesinin geleneksel ve yapılandırmacı yaklaşım ile öğretiminin öğrenci başarısı açısından incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Esin Işık Deniz

Danışman: RIDVAN EZENTAŞ

Özet:

Bu çalışma, Orantılı Doğru Parçaları ve Benzer Üçgenler Ünitesinin yapılandırmacı yaklaşıma uygun bir süreçle işlenmesi sonucunda, ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin başarılarında meydana gelecek değişimi tespit etmek amacıyla gerçekleştirilmiştir.Uygulama 2007-2008 eğitim öğretim yılının ikinci yarıyılında yapılmıştır. Araştırmada, ?Kontrol Gruplu Öntest- Sontest Deney Modeli? kullanılmıştır. Çalışma Bursa ili Osmangazi ilçesinde, Selçukgazi İlköğretim Okulu öğrencilerinden 11'i deney ve Ovaakça İlköğretim Okulu öğrencilerinden 39'u kontrol grubu oluşturularak toplam 50 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir.Deney grubundaki öğrenciler ile, araştırmacı tarafından hazırlanan yapılandırmacı yaklaşıma uygun geometri etkinlikleri uygulanarak ders işlenirken, kontrol grubu öğrencileri geleneksel yaklaşım ile derslerini işlemeye devam etmişlerdir. Yapılandırmacı yaklaşıma uygun olarak hazırlanan ve 2007-2008 Öğretim Yılı 8. Sınıf Matematik Dersi Programında geometri öğrenme alanına ait kazanımların sınırları içerisinde düzenlenen uygulama etkinlerinde Altun (2005)' un `İlköğretim İkinci Kademede Matematik Öğretimi' adlı kitabından ve Milli Eğitim Bakanlığı'nın, İlköğretim Matematik Dersi Öğretim Programı kitabından yararlanılmıştır. Etkinlikler, programda öngörülen süre çerçevesinde 12 ders saati ile sınırlandırılmıştır. Etkinliklerin seçiminde ve hazırlanmasında sınıfların fiziksel yapısı ve araç-gereçlerin grup çalışmasına uygunluğuna da önem verilmiştir.Öğrencilere, çalışmanın başında ve sonunda olmak üzere iki adet konu başarı testi ve geometriye yönelik tutum ölçeği uygulanmış, deney ve kontrol grubu verileri karşılaştırılmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda yapılandırmacı yaklaşımla geometri öğretiminin, 8. sınıf öğrencilerinin konu ile ilgili başarılarında ve geometriye yönelik tutumlarında, geleneksel yaklaşımla öğretim gören öğrencilere göre anlamlı derecede artışa sebep olduğu görülmüştür.