Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: HÜMEYRA AÇIK
Danışman: Tolga Tipi
Özet:
Bu çalışmada, Bursa ilindeki tüketicilerin bal tüketim tercihlerini etkileyen faktörlerin
belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın ana materyalini, 2021 yılında Bursa ilinde
yaşayan 384 tüketici ile yapılan yüz yüze anketlerden elde edilen veriler oluşturmuştur.
Elde edilen verilere göre tüketicilerin %87,5’i bal tüketmektedir. Tüketicilerin en çok
tercih ettiği bal çeşidi %57,4 oran ile çiçek balıdır. Bal tüketenlerin %64,9’unun aynı
zamanda diğer arı ürünlerini de tükettiği belirlenmiştir. Diğer arı ürünlerinden en çok
tüketilen ürün propolistir. Bal ve diğer arı ürünleri alırken markalı olmasına dikkat
edenlerin oranı %69,3 ve sertifikalı ve resmi kontrol onaylı olmasına dikkat edenlerin
oranı ise %72’dir. Tüketicilerin %60,4’ünün balı bal üreticisinden satın aldıkları ve
tercih ettikleri ambalaj türünün cam kavanoz olduğu belirlenmiştir. Tüketicilerin bal
tüketimine ilişkin tutumları için faktör analizi uygulanmış ve 8 değişken 2 faktör grubu
altında toplanmıştır. Tüketicilerin bal dışında arı ürünü tüketimini etkileyen faktörleri
belirlemek için lojistik regresyon analizi yapılmıştır. Tüketicilerin markaya olan güveni
arttıkça bal dışında diğer arı ürünleri tüketimi 3,3 kat artmaktadır. Ayrıca tüketicilerin
televizyon yerine doktor veya eczacı tarafından bilgilendirilmesi bal dışındaki arı
ürünlerinin tüketimini 5,4 kat artırdığı belirlenmiştir.