Okul öncesi eğitime yeni başlayan çocukların ayrılma kaygıları ile annelerinin kaygıları arasındaki ilişki


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ayşegül Çıkrıkçı

Özet:

Bu araştırma, okul öncesi eğitime yeni başlayan çocukların ayrılma kaygıları ile annelerinin kaygıları arasındaki ilişkinin incelenmesini amaçlamaktadır. Araştırmada cinsiyet, yaş, kardeş sayısı, anne yaşı, anne öğrenim düzeyi, anne çalışma durumu ve ailenin sosyo- ekonomik düzeyine göre çocukların ayrılma kaygılarının ve çocukların cinsiyeti ile annenin öğrenim durumuna göre annelerin kaygılarının değişip değişmediği araştırılmıştır. Bu araştırma ilişkisel tarama modelinde nicel bir çalışma olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemi, 2019-2020 öğretim yılında Bursa’da, Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı, okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 120 çocuk ve onların anneleri ile 12 okul öncesi öğretmeni olmak üzere toplam 252 kişiden oluşmaktadır. Araştırmaya katılan annelere ‘Yuva Çocukları için Ayrılma Kaygısı Ölçeği Anne-Baba Formu’ ve ‘Kaygı Ölçeği’ uygulanmıştır. Ayrıca araştırma kapsamına giren 120 çocuğun öğretmenleri araştırma kapsamına alınan okul öncesi kurumuna yeni başlayan her bir çocuk viiçin ‘Yuva Çocukları için Ayrılma Kaygısı Ölçeği Öğretmen Formu’ doldurmuşlardır. Okul yönetiminin desteği alınarak, anne ve çocuğun demografik özelliklerini belirleyebilmek amacıyla ailelere ‘Kişisel Bilgi Formu’ doldurtulmuştur. Çalışmadan elde edilen verilerin analizi SPSS 22 paket programı aracılığı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, okul öncesi eğitime yeni başlayan çocukların ayrılma kaygıları ile annelerinin kaygıları arasında ilişki bulunmamıştır. Ayrıca çocuk ayrılma kaygısı puanının kardeş sayısı, annelerin çalışma durumları ve ailelerin sosyo-ekonomik düzeyleri değişkenlerine göre farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Annelerin sürekli kaygılarının ise öğrenim durumlarına göre farklılık gösterdiği bulunmuştur.