Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM FAKÜLTESİ, EĞİTİM BİLİMLERİ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: YUNUS KAYA
Danışman: Selahattin Turan
Özet:
Okullarda karar alma ve bu kararların niteliği eğitim öğretimin kalitesini doğrudan etkileyen bir unsurdur. Bu araştırmanın temel amacı okullarda karar verme süreçlerinin niteliğine ilişkin öğretmen görüşlerinin tespit etmek, öğretmenlerin süreç içerisindeki rollerinin ortaya çıkarmak ve okulun hedeflerini gerçekleştirmesi açısından alınan kararların verimliliğinin arttırılması için yapılabilecekleri öğretmenlerin bakış açısından yansıtmaktır. Bu çalışmada nitel araştırma türlerinden temel nitel araştırma kullanılmıştır. Temel Nitel Araştırma anlama ve sürece odaklanma amaçlı örnekleme, mülakat, gözlem ve dokümanlar aracılığı ile verileri toplama tümevarımsal ve karşılaştırmalı veri çözümlemesi, bulguların etraflı betimlenmesi tema ve kategorileştirilerek sunulmasıdır. Araştırmada öğretmenlerin karar verme süreçlerine ilişkin görüşlerini içeren verilerin toplanmasında yarı yapılandırılmış bir görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 Eğitim Öğretim yılında Bursa ilinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi İlköğretim okullarında çeşitli kademelerinde görev yapmakta olan 9 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda okullarda öğretmenlerin doğrudan kendilerini veya branşlarını ilgilendiren kararlarda ve akademik kararlarda, karar alma sürecine daha çok dahil edildikleri ama bunların dışındaki durumlarda karar alma sürecine çok fazla dahil edilmedikleri sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca okullarda öğretmenlerin alınan kararlara dahil edilmesi süreçlerinde son karar verici unsurun yine okul idaresi olduğu öğretmenler tarafından belirtilmiştir. Alınan kararların niteliği ve uygulanabilirliği açısından öğretmenlerin karar alma sürecine dahil edilmesi gerektiği saptanmıştır. Ayrıca çalışmada okullarda daha nitelikli kararların alınabilmesi için yönetici ve öğretmen niteliği, ekonomik altyapı, demokratik karar alma süreçleri ve kanunlarla öğretmenlerin ve yöneticilerin özlük haklarının korunması gerektiği sonuçlarına ulaşılmıştır.