Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2007
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ÇİĞDEM ARSLAN
Danışman: MURAT ALTUN
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:Bu araştırma ilköğretim 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin muhakeme etme ve ispatlama düşüncesinin gelişiminin incelenmesi amacıyla hazırlanmıştır. İspatlama düşüncesinin gelişiminin incelenmesi amacıyla hazırlanmıştır. İspatlama düşüncesinin gelişimi matematik içinde önemeli bir konudur. Öyle ki matematiğin örüntüleri bulma ve ispatlama çalışması olarak bile nitelendirildiği olur. Matematiğin ispatlamayla ilgili iki aşamalı yöntemi bulunmaktadır. İlki bir özellik yada ilişkiyi bulma veya ortaya çıkarma çabasını; ikincisi ise bulunan ilişkisinin ispatlanma sürecini içermektedir. İspatlama süreci genellemelerin üretilmesinde izlenen yoldur. Araştırma Bursa ili merkez ilçelerinde bulunan ve rastgele seçilen yedi ilköğretim okulunda okuyan 679 öğrenci ile 2005-2006 öğretim yılının ikinci yarıyılında gerçekleştirilmiştir. Tarama modelinde düzenlenen çalışmanın öğrencilerin zihinsel gelişim basamaklarına uygun düşen ispat düzeylerinin belirlenmesi kısmı nicel, yargılarının arkasında yatan sebeplerin incelenmesi kısmı nitel olarak yapılmıştır. Beş sorudan oluşan veri toplama aracı araştırmanın nicel boyutunu gerçekleştirmek için öğrencilere kendi sınıflarında uygulanmış, nitel boyutunu gerçekleştirmek için seçilen 36 öğrenci ile özel görüşmeler yapılmıştır. Öğrencilerin tüm düşüncelerini açıklamalarına yetecek süre verilmiştir. Veri analizi sonucunda, ilköğretim 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin muhakeme etme düzeylerinin literatürce desteklenen ortalama verilere göre düşük olduğu ve bu süreçte kullanılması beklenen stratejilerden yeterli düzeyde kullanamadıkları verilen ifadenin doğruluğunu göstermede tercih ettikleri ispat türünün sınıf seviyesi ile birlikte belli oranda değiştiği (görsel ve örnekte doğrulamadan cebirsel ispatı yönelme) görülmüştür. Özellikle 8. sınıf öğrencileri ile 6 ve 7. sınıf öğrencilerinin cebirsel ispatı tercih etme düzeyleri arasında anlamlı farklılık bulunmuştur.