Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2013
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SEHNAZ UYSALTÜRK
Danışman: AGAH UĞUZ
Özet:Her geçen yıl otomotiv endüstrisindeki rekabet artmaktadır. Bu nedenle üretim maliyetlerinin düşürülmesi firmaların sektördeki yerlerini korumalarında veya yükseltmelerinde yardımcı olur.Bosch Sanayi ve Ticaret A. Ş.'de Common Rail enjektör üretilmektedir. Dış yüzey taşlama işlemi enjektör parçalarından memenin üretim aşamalarından biridir. Süreçte kullanılan, iş parçasının sabitlenmesine yardımcı olan parça tutucu, üretim maliyeti açısından kritiktir. Bu nedenle parça tutucu ömrünün kısa olma sebeplerinin araştırılıp, maliyetlerin düşürülmesi diploma tezinin ana konusudur.Genel olarak taşlama, sert ve belirli bir geometriye sahip olmayan aşındırıcı tane yığının iş parçasından talaş kaldırması işlemidir. Süreçte kontrol edilemeyen ve kontrol edilebilen birçok parametre bulunmaktadır.Çalışmada iş parçasındaki, süreç parametrelerindeki ve parça tutucu geometrisindeki değişimlerin ömre etkisi farklı denemeler ile araştırılmıştır. Hasar analizi yöntemlerinden olan Abaqus yazılımı ile gerilme, taramalı elektron mikroskobu (TEM) ile kırık yüzey analizi yapılarak yaprak kırılmaları incelenmiştir. Simülasyon sonuçları deneysel olarak doğrulanmıştır.Çalışmada parça tutucu ömrünün kısa olmasının temelde dizayna bağlı olduğu fakat diğer küçük etkenlerin ömre etki eden parametreler olduğu, ayrıca kırık yüzey ve gerilme analizi sonuçlarına göre yaprak kırılmasının süreçten çok daha farklı bir boyutu olduğu çalışmanın sonucu olarak değerlendirilir. Bu konuda daha geniş bir çalışma yapılmalıdır.