Bankacılık sektöründe tutundurma faaliyetleri ve tutundurma harcamalarının mali tablolara yansıtılması: Vakıfbank örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Yasemin Örs Aşçı

Danışman: FİLİZ EREN BÖLÜKTEPE

Özet:

Bu çalışmada bankacılık sektöründe hizmet pazarlaması tutundurma yöntemleri ile bankacılık mali tablolar analizi birlikte ele alınmıştır. Bu çalışmanın amacı bankacılık sektöründe tutundurma faaliyetleri ve tutundurma harcamalarının mali tablolara yansıtılma sürecinin Vakıfbank örneği üzerinde incelenmesidir Bu doğrultuda çalışmanın iki hedefi bulunmaktadır. Birincisi:Vakıfbank’a ait 2009-2018 yılları arası faaliyet raporlarını inceleyerek tutundurma faaliyetlerinin değerlendirilmesi,İkincisi: Vakıfbank’a ait 2009-2018 yılları arası mali tabloları inceleyerek tutundurma harcamalarının mali tablolardaki mevcut durumu ve mali tablolara yansıtılma sürecinin incelenmesidir. Bu çerçevede Reklam ve ilan Giderleri, Toplam Faiz Giderleri, Toplam Faiz Gelirleri, Net Faiz Geliri, Net Dönem Karı, Net Faaliyet Karı kalemleri arasındaki ilişki ve yıllar itibari ile değişiminin tespit edilmesidir. Bu çalışmada Vakıfbank’a ait 2009-2018 yılları arası mali tablolardan elde edilen ikincil veriler korelasyon analizi ve trend analizi ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonucuna göre Vakıfbank pazarlama iletişimi sürecinde “kişisel satış, reklam, halkla ilişkiler, satış geliştirme” yöntemlerini kullanmaktadır. Özellikle bir halkla ilişkiler aracı olarak “kurumsal sosyal sorumluluk, sponsorluk” faaliyetlerine daha fazla önem verilmektedir. Buna karşın Vakıfbank mali tablolarında farklı nitelikteki tutundurma faaliyetleri ile ilgili harcamalar “reklam ve ilan giderleri başlığı” altında sunulmaktadır. Reklam ve ilan giderleri ile toplam faiz gideri, net faiz geliri, net v faaliyet karı, dönem net karı arasında güçlü düzeyde, pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, reklam giderlerinin trende sahip olduğu ve bu trendlerin artan düzeyde eğilime sahip olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak, “tutundurma harcamalarının” ayrıntılı biçimde analiz edilmesi “bankacılık hizmetleri tutundurma karmasının optimizasyonu” açısından oldukça önemlidir.