Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MUHAMMET YILMAZ
Danışman: Yunus Alyaz
Özet:
Teknolojideki
gelişmeleri takip edip bunu eğitime uyarlamak her şeyden önce yaşanılan çağın
bir gereğidir. Yeni nesile verilen eğitimin istenilen seviyede
gerçekleşebilmesi de ancak bu takip ve uyarlama sayesinde mümkün olabilecektir.
Teknolojinin dil öğretiminde kullanılması her geçen gün kendini yenileyen bir
durumdur. Dil öğretiminde çeşitli videoların öğrencilerin farklı dil
becerilerinin geliştirilmesinde kullanımı da bu çerçevede değerlendirilmelidir.
Bu araştırmanın amacını, çağın
yaratıcılığının bir ürünü olan reklam filmlerinin yabancı dil olarak Türkçe
öğretimi derslerinde kullanımının öğrencilerin yazma becerisine katkısını
belirlemek oluşturmaktadır. Daha önce yapılan çalışmalarda belirtildiği üzere,
yazma becerisi öğrencilerin en çok zorlandıkları becerilerden biridir.
Araştırma, yazma öğretiminin daha işlevsel bir süreçle daha verimli bir hale
getirilmesini amaçlamıştır.
Araştırma, nitel araştırma modellerinden
Eylem Araştırması ( action research) modeline göre planlanmıştır. Araştırma hedefi kapsamında “Diller
İçin Avrupa Ortak Öneriler Çerçevesi” (AOÖÇ) dikkate alınarak B1 seviyesine uygun
olduğu düşünülen Türk Hava Yolları’nın 85.Yıl
adlı reklam filmi seçilmiştir. Seçilen reklam filminden hareketle yazma
etkinlikleri hazırlanmıştır. Hazırlanan etkinlikler Zoom uygulaması ile
planlanan üç ders saatinde, Yüzüncü Yıl Üniversitesi TÖMER öğrencilerinden
oluşan beş katılımcıya uygulanmıştır. Uygulama sonucunda araştırmacı tarafından
hazırlanan ve her araştırma sorusuna karşılık iki soruya yer verilen Açık Uçlu
Soru Formu ( Ek 3) ile öğrenci görüşlerinden oluşan veriler elde edilmiştir. Elde
edilen verilerden içerik ve betimsel analiz ile kod ve kategoriler elde
edilerek araştırma soruları ve araştırma varsayımlarına cevap aranmıştır.
Söz konusu araştırma sonucunda yabancı dil
olarak Türkçe öğretimi derslerinde reklam filmi kullanımının öğrencilerin
yazmaya yönelik olumlu tutum sergilemesinde, etkinliklere katılımlarında, kaygı
ve motivasyonlarında olumlu anlamda katkı sağladığı tespit edilmiştir. Otantik
bir materyal olarak reklam filmlerinin yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde
kullanımı çok duyulu bir öğretim sağlaması açısından da ayrıca önem arz
etmektedir denilebilir.